Arbeidsoppgaver og lenkeforslag til HHD nr. 18 2016
title
Arbeidsoppgaver og lenkeforslag til HHD nr. 18 2016
short_description
related_quiz
questions
tasks
- Hva heter de to store opprørsgruppene i Colombia?
- Regnes perioden La Violencia som del av den borgerkrigen som nå har vart i 52 år?
- Hva er begrunnelsen for at OD 2016 gikk til et SAIH-prosjekt?
- Hvorfor kom resultatet av folkeavstemningen som en overraskelse på de fleste?
- Sammenlikne kart som viser fordelingen av JA/NEI ved folkeavstemningen med artikkelens kart over FARC-nærvær. Hva forteller sammenlikningen?
- Hva var opprinnelig grunn til borgerkrigen i Colombia? Hvordan har grunnlaget for konflikten delvis endret karakter underveis?
- Gjør greie hva som gjerne kjennetegner paramilitære grupper? Hvilke samfunnsgrupper pleier ofte å stå bak dem?
- Hvordan har Norge vært delaktig i prosessen som ledet fram til en fredsavtale i september?
- Diskuter hvilke sjanser en fredsavtale i Colombia har sett mot landets historie?
- Hvorfor er det så viktig at unge colombianere står opp for fred?
- Bruk medier til å gjøre greie for hvem president Santos er og for hans politiske karriere.
- Gruppearbeid: Arbeid først i smågrupper på to eller tre. Den ene halvparten av gruppene skriver ned argumenter for Nei-siden ved den colombianske folkeavstemningen, den andre gruppen argumenter for Ja-siden. Bruk gjerne også andre medier. Deretter samler Nei-gruppene seg, og det samme gjør Ja-guppene.
- Diskuter mulige utfordringer colombianerne står overfor på vei mot fred.
- Kommenter påstanden: «Det er nå det er viktig å satse på utdanning for unge i Colombia».
- Gruppearbeid: Klassen deles i smågrupper som skal ta for seg hvert sitt av de åtte punktene under tillegget om fredsprisen. I samlet klasse skal hver gruppe redegjøre for sitt punkt – sin problemstilling – helst uavhengig av å ha teksten foran seg.
- Diskuter påstanden «På lang sikt kan resultatet av folkeavstemningen være positivt for å oppnå varig fred i Colombia.»
- Diskuter grunner for norske elever til å fortsette med Operasjon Dagsverk.
- Lag korte rollespill med scener som kunne vært hentet ut av hverdagen til en ungdom i Colombia f.eks.:
- ung gutt som på skoleveien på landsbygda blir bortført og tvangsrekruttert til hæren eller til FARC.
- en av de unge som går i spissen for ANDES-demonstrasjonen i hovedstaden Bogota (jf forsidebildet)
- diskusjon mellom en som mener rettighetsopplæring er kjempeviktig for de unge og en som «gir blaffen» i det.
Lenkeforslag til denne artikkelen
tags
Samfunnsfag (fellesfag),
definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet,
Politikk og menneskerettigheter (programfag),
drøfte problemstillinger om fred og sikkerhet, økonomi, miljø, utvikling og bistand i tilknytning til internasjonalt samarbeid,
gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene
tags_migration
Samfunnskunnskap (fellesfag), Politikk og menneskerettigheter (programfag)