Arbeidsoppgaver og lenkeforslag nr. 8 2012
title
Arbeidsoppgaver og lenkeforslag nr. 8 2012
short_description
related_quiz
questions
tasks
- Hva menes med reproduktiv helse?
- Hva menes med absolutt og relativ befolkningsvekst?
- Gjør kort greie for grunnene til nedgangen i dødeligheten i sør fra ca. 1950-tallet.
- Når var den relative befolkningsveksten på topp? Når den absolutte folkeveksten på sitt høyeste?
- Hva vil det si at Vietnam og Indonesia har brattere kurver for stigningen i forventet levealder (fig. 7)?
- Hvor mange barn må en kvinne føde for at en befolkning skal opprettholde sin egen størrelse?
- Gjør greie for hvorfor befolkningen i Asia vokser samtidig som veksttakten avtar?
- Hva skjedde med den globale levealderen i perioden 1950–2010? Gjør kort greie for noen måter å forklare de store endringene i levealder i denne perioden.
- Hva menes med demografisk overgang? Gjør kort greie for hva som skjer i de forskjellige fasene.
- Gjør greie for hvordan forventet levealder og antall barn per kvinne henger sammen.
- Diskuter hvorfor det er så viktig for et land å utnytte fordelene av den store befolknings-veksten i fase 2 og 3 av den demografiske overgangen.
- Diskuter hvorfor kvinner mer enn menn er en nøkkel til å få befolkningsveksten under kontroll.
- Hvordan blir den globale befolkningsutviklingen om det fødes 1/2 barn mer eller 1/2 barn mindre enn FNs middelvariant tilsier?
- Diskuter hvorfor de dystre perspektivene fra 1960- og 1970-tallet om befolkningsbombe og befolkningseksplosjon har forsvunnet.
- Du er rådgiver for den norske regjeringen og har nå fått i oppdrag å utarbeide er kort notat om hvilke demografiske utfordringer Norge står overfor i tiårene som kommer. Skisser også hvordan det norske samfunnet kan møte utfordringene.
- Etter flere tiår med ettbarnspolitikk står Kina nå overfor «4-2-1»-utfordringen – to par fikk hvert sitt barn. De to barna slår seg sammen 25 år etter og danner en ny ettbarnsfamilie. Diskuter hvilke problemer dette reiser for det kinesiske samfunnet.
- Diskuter påstanden: "Det er ikke befolkningsveksten som er problemet, men den urettferdige fordelingen av godene i verden".
- Del klassen i grupper på to-tre og fordel 3-4 land mellom dere. Landene bestemmer dere selv, men greit å fordele mellom forskjellige regioner og i-/u-land. Bruk FNs befolkningsdatabase og finn befolkningsgrafer for hvert deres land: Befolkningsutvikling, alderssammensetning, fruktbarhet, barnedødelighet osv. To og to grupper går sammen og sammenlikner sine land.
Lenkeforslag til denne artikkelen
- Forskjellige befolkningsklokker
- Video: Den svenske legen og statistikeren Hans Rosling What stops population growth?
- Hva er overbefolkning? Kan kart for befolkningstetthet gi oss en pekepinn?
- Hvordan står det til med viktige ressurser som vann, jord og energi?
- Befolkningspyramide − alderssammensetningen av en befolkning i hver av de fire fasene av den geografiske overgangen
- Wikipedia om den demografiske overgangen
- Flere videoer om befolkning (Gyldendal)
- Graf som viser befolkningsutvikling sammen med de fire fasene i den demografiske overgangen
- Video om befolkningssammensetning - befolkningspyramide
- Sentral FN-side om befolkningsspørsmål
- UNFPA - FNs befolkningsorganisasjon - utgir blant annet den årlige rapporten State of the World Population
- FN-database der du kan hente fram egne befolkningsdata og lage din egen statistikk
- Statistisk sentralbyrå med norsk og internasjonal statistikk
- 7 milliarder-bevegelsen på Facebook
tags
Samfunnsfag (fellesfag),
Internasjonale forhold,
Politikk og menneskerettigheter (programfag),
Samfunnsgeografi (programfag),
gjøre rede for global befolkningsutvikling og forklare og diskutere befolkningsendringer
tags_migration
Samfunnskunnskap (fellesfag), Politikk og menneskerettigheter (programfag), Samfunnsgeografi (programfag)