Hopp til innhold

Arbeidsoppgaver og lenkeforslag til HHD nr. 3 2012

title

Arbeidsoppgaver og lenkeforslag til HHD nr. 3 2012

short_description

related_quiz

questions

tasks

  1. Når fant de to EU-avstemningene i Norge sted?
  2. Hva er hovedpilaren i Norges mest omfattende internasjonale avtaleverk?
  3. Hva menes med en rettsakt i EU-sammenheng? Hvilke forskjellige rettsakter skilles det gjerne  mellom?
  4. Hvor mange medlemsland har EU og EFTA?
  5. Hvilket EFTA-land har valgt å stå utenfor EØS?
  6. Hva menes med at EØS-avtalen er en dynamisk avtale?
  7. Gjør greie for avtaler Norge har med EU som ikke ligger innenfor EØS-avtalen.
  8. Hvordan har EØS-avtalen påvirket Norge?
  9. Hvordan har antallet rettsakter utviklet seg i årene med EØS-avtale?
  10. Gjør greie for hvordan avtalene med EU også former innenrikspolitiske forhold i Norge.
  11. Hva er viktigst i EU-retten – direktiver eller traktater?
  12. Diskuter påstanden «Norge er allerede et økonomisk medlem av EU».
  13. I Europautredningen heter det at «... i skolen er det liten dekning av Norges avtaler med EU. Kunnskapen er særlig lav blant de unge. I de formelle læringsplanene har forholdet til EU  liten plass.» Finn bl.a. fram egne lærebøker i samfunnsfag. Diskuter hvor enig dere er i de momentene utvalget her trekker fram. Diskuter grunner til at det eventuelt er slik det sies over.
  14. Gruppearbeid : Sakene fordeles. Hver gruppe gjør greie for sin sak – parter og deres posisjoner og hvordan EØS-avtalen/EU-rett har virket inn på norsk rett: Finanger-saken, rusbrus-saken (om salg av rusbrus i norske butikker), hjemfallsrettsaken, postdirektivet, om monopol på spille-automater, datalagringsdirektivet og vikarbyrådirektivet (pågår). Gruppene presenterer sitt arbeid.

Lenkeforslag til denne artikkelen

tags

Samfunnsfag (fellesfag), definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering, gjere greie for EUs mål og styringsorgan og diskutere Noregs forhold til EU, beskrive og forklare forskyvninger i makt og innflytelse mellom politiske institusjoner og aktører i moderne samfunn, presentere beslutningsprosesser i aktuelle politiske saker, drøfte betingelser for medborgerskap og demokratiske styreformer, beskrive og analysere hvordan politiske beslutninger blir påvirket av internasjonalisering, gjøre rede for rettsregler og avtaler i internasjonal politikk og deres bruksområder, gjøre rede for regionale og globale samarbeidsformer, Samfunnsøkonomi 1 (programfag), gjøre rede for begrepet konkurranseevne og drøfte faktorer som påvirker konkurranseevnen

tags_migration

Samfunnskunnskap (fellesfag), Samfunnsøkonomi 1 (programfag)