Hopp til innhold

Arbeidsoppgaver og lenkeforslag til HHD nr. 20 2013

title

Arbeidsoppgaver og lenkeforslag til HHD nr. 20 2013

short_description

related_quiz

questions

tasks

  1. Hva menes med maras? Bruk medier.
  2. På hvilken måte er landene i det nordlige Mellom-Amerika bundet sammen i et «nådeløst skjebnefellesskap»?
  3. Hvordan holder de kriminelle gjengene en klam hånd over sine lokalsamfunn?
  4. Hvor mye høyere er drapsraten i Honduras enn i Norge?
  5. Nevn noen kriterier som norske bistandsorganisasjoner må oppfylle i sine søknader for å bli partner med Operasjon Dagsverk.
  6. I artikkelen skilles det mellom ungdomsgjengene og det som av og til blir kalt narkokarteller. Hva går skillet på?
  7. Gjør greie for hva som er vekstgrunnlaget – grobunnen – for gjengene i Mellom-Amerika. Forklar hvordan de forskjellige «vekstfaktorene» bidrar til den omfattende volden.
  8. Gjør greie for onde spiraler som lokalsamfunn i Mellom-Amerika opplever i de siste årene.
  9. Du sitter i OD-komiteen på skolen din og har nå fått fem minuttter av en skoletime til å gå rundt i klasser for å presentere OD 2013 og motivere dine medelever til å delta i internasjonal uke og OD 2013. Lag en liste med snakkepunkter som du kan bruke som grunnlag for dine fem minutter i klasser ved skolen. Framfør presenta-sjonen (ikke powerpoint).
  10. Diskuter hvordan kriminalitet og vold kan være en utfordring for utvikling slik forsiden av rapporten fra Verdensbanken antyder.
  11. På OD.no står det at «visualiseringsleker er en fin måte å visualisere kompliserte globale problemstillinger på.». Ta dem på ordet og lag korte rollespill med scener som kunne vært hentet ut av det Mellom-Amerika som artikkelen omhandler, f.eks. ...
    • en ungdom som blir forsøkt vervet til en ungdomsgjeng.
    • lærer som blir truet til å godta at gjenger prøver å rekruttere i skolegården.
    • en borgermester som på et landsbyråd tar til orde for å gjøre noe med gjengenes kvelertak på lokalsamfunnet.
    • tidligere gjengmedlem som innenfor familien prøver å få sin yngstebror fra å bli med i en gjeng.
  12. I grupper på opptil fem deltakere: Bestem roller, navn og bakgrunn for den enkelte samt den konkrete situasjonen i nærmere detalj.
  13. Diskuter hvorvidt totalforbud av gjengmedlemskap er en farbar vei å gå for å få bukt med den omfattende volden i Mellom-Amerika.

Lenkeforslag til denne artikkelen

Lyst til å lese videre?

tags

Samfunnsfag (fellesfag), gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda, Politikk og menneskerettigheter (programfag), drøfte betingelser for medborgerskap og demokratiske styreformer, beskrive og vurdere internasjonale konflikt- og problemområder, gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene

tags_migration

Samfunnskunnskap (fellesfag), Politikk og menneskerettigheter (programfag)