Hopp til innhold

Arbeidsoppgaver og lenkeforslag til HHD nr. 21 2013

title

Arbeidsoppgaver og lenkeforslag til HHD nr. 21 2013

short_description

related_quiz

questions

tasks

  1. Hva menes med en koalisjonsregjering, storkoalisjon, Energiewende, finanspakt og ESM?
  2. Hva vil det si at Tyskland er en føderalstat?
  3. Hva går stabilitetspakten ut på?
  4. Gjør greie for hvorfor Tyskland etter 1949 har hatt en forholdsvis høy sperregrense og liten tradisjon for mindretallsregjeringer.
  5. Hvilken rolle har Forbundsrådet i tysk politikk?
  6. CDU/CSU fikk 41,5 prosent av stemmene. De andre partiene i Forbundsdagen fikk samlet større oppslutning (42,7). Hvorfor er det likevel CDU/CSU  som danner regjering?
  7. Gjør greie for viktige grep på arbeidsmarkedet som Tyskland satte i verk rundt 2003.
  8. Hvorfor sender Sosialdemokratene (SPD) en eventuell avtale om å gå inn i en ny storkoalisjon ut til uravstemning blant medlemmene?
  9. Gå til wahlleiter.de/themen på internett og gjør greie for hvor i Tyskland partiene i Forbundsdagen har sin største oppslutning.
  10. Gjør greie for hva som menes med at euroen «lider av en konstruksjonsfeil».
  11. Diskuter påstanden «Tyskland har et betydelig ansvar for de store økonomiske problemene i Sør-Europa».
  12. Gjør greie for et paradoks når det gjelder Tyskland og euro.
  13. Eurokrisen er igjen satt på spissen. Dere skal forberede dere til et toppmøte i EU. Skriv noen kjerneargumenter for henholdsvis den tyske delegasjonen og for et PIIGS-land. Del så klassen i to - tyske og PIIGS-representanter - og diskuter om trengende euroland skal få nye lån og lånegarantier fra ESM-fondet.
  14. Du er aktivt lokalmedlem i SPD og skal delta på lokalt partimøte om storkoalisjon eller ikke. Lag din egen liste med momenter for og imot slik deltakelse. Svar til slutt ja eller nei og begrunn svaret.
  15. Diskuter påstanden «Land med langvarige overskudd på handelsbalansen bør bruke denne friheten til å forbruke mer».
  16. Hva ble resultatet av de tyske regjeringsforhandlingene? Bruk internett.

Lenkeforslag til denne artikkelen

tags

Samfunnsfag (fellesfag), definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet, Politikk og menneskerettigheter (programfag), presentere og sammenlikne ulike politiske systemer, sammenlikne former for makt og maktbruk og vurdere internasjonale aktørers rolle i verdenssamfunnet, gjøre rede for regionale og globale samarbeidsformer, drøfte problemstillinger om fred og sikkerhet, økonomi, miljø, utvikling og bistand i tilknytning til internasjonalt samarbeid, Samfunnsøkonomi 1 (programfag), gjøre rede for begrepet konkurranseevne og drøfte faktorer som påvirker konkurranseevnen

tags_migration

Samfunnskunnskap (fellesfag), Politikk og menneskerettigheter (programfag), Samfunnsøkonomi 1 (programfag)