Hopp til innhold

Arbeidsoppgaver og lenkeforslag til HHD nr. 17 2014

title

Arbeidsoppgaver og lenkeforslag til HHD nr. 17 2014

short_description

related_quiz

questions

tasks

  1. Hva menes med al-Naqba?
  2. Hva menes med sekulær?
  3. Hva menes med islamistisk?
  4. Hvilke to geografiske områder utgjør det palestinske selvstyreområdet?
  5. Hvilke tre dype, splittende motsetninger blant palestinerne skiller artikkelen mellom?
  6. Hva skjedde 14. mai 1948, en hending som har fått store konsekvenser for den palestinske folkegruppen?
  7. Hvor mange FN-registrerte palestinske flyktninger bor fremdeles i flyktningleirer?
  8. Hva er PLO? Hva vil det si at den er en paraplyorganisasjon?
  9. Hva forstår du med at «PLOs viktigste funksjon har ikke vært militær, men å skape en nasjonal palestinsk identitet»?
  10. Gjør greie for hvilke endringer i PLOs politikk som lå til grunn for deres deltakelse i Oslo-prosessen.
  11. Hva er Palestinian Authority? Hvordan finansieres mye av PAs virksomhet?
  12. Diskuter hvor reelle forhandlingene mellom PA og Israel var mellom 1993 og 2013.
  13. Gjør greie for forskjeller mellom PLO og Hamas.
  14. Hvordan forholdt PLO og Hamas seg til Oslo-avtalen?
  15. Gjør greie for det palestinske valget i 2006 – deltakere, gjennomføring, valgresultat og konsekvenser.
  16. Diskuter mulige hindre for en palestinsk forsoningsprosess.
  17. Diskuter hvorfor vestlige land forholder seg forskjellig til PLO og Hamas samt hvor klok denne politikken er.
  18. Diskuter påstanden: «PLO framsto – etter Osloavtalen i 1994 – mer som en bistandsklient enn som en frigjøringsbevegelse.»
  19. Ta utgangspunkt i bildet på side 4. Tenk at du var selv en av guttene i svart-hvitt-bildet med gutter. Nå er du tilbake 30 år ettter og ser nye flyktninggutter løpe på samme sted og mot samme bakgrunn. Skriv et e-brev (>200 ord) om hvilke tanker du gjør deg om disse guttenes situasjon og framtid.

Lenkeforslag til denne artikkelen

tags

Samfunnsfag (fellesfag), definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet, finne døme på ulike typar konfliktar og menneskerettsbrot og drøfte kva FN og andre internasjonale aktørar kan gjere, Politikk og menneskerettigheter (programfag), gjøre rede for rettsregler og avtaler i internasjonal politikk og deres bruksområder, sammenlikne former for makt og maktbruk og vurdere internasjonale aktørers rolle i verdenssamfunnet, beskrive og vurdere internasjonale konflikt- og problemområder, forklare begrepet menneskerettigheter og gjøre rede for hovedlinjer i utviklingen av menneskerettighetene, vurdere menneskerettighetenes rolle i internasjonal politikk

tags_migration

Samfunnskunnskap (fellesfag), Politikk og menneskerettigheter (programfag), vurdere menneskerettighetenes rolle i internasjonal politikk