Arbeidsoppgaver og lenkeforslag til HHD nr. 8 2015
title
Arbeidsoppgaver og lenkeforslag til HHD nr. 8 2015
short_description
related_quiz
questions
tasks
- Hva menes med multipolar, bipolar og unipolar når det gjelder globale maktforhold?
- Hvor stor andel av de globale CO2-utslippene står Kina og USA for? Bruk medier til å finne ut hva ”klimaavtalen” fra høsten 2014 mellom Kina og USA går ut på.
- Gjør greie for hvilke endringer Xi Jinping har stått i spissen for i kinesisk utenrikspolitikk.
- Hva går den tosiside kinesiske handelssstrategien ut på?
- Hvordan søker Kina nå å utvide sine rettigheter og sitt internasjonale ansvar?
- Diskuter hvorfor det for Kina inntil for noen få år siden var viktig å ligge lavt i utenrikspolitikken,
- Diskuter påstanden «Det er flott at Kina velger å gå mer aktivt inn i løsningen av globale problemer.»
- Hvordan har den internasjonale situasjonen de siste par årene bidratt til å trekke amerikansk oppmerksomhet bort fra deres «Asia-først-strategi»?
- Diskuter påstanden «Kinas merittliste når det gjelder menneskerettigheter, gjør det riktig heller å boikotte landet.»
- Du er rådgiver for regjeringen i et asiatisk land som har Kina som sin fremste handelspartner, men en viktig militær samarbeidsavtale med USA. Lag et kort notat med dilemmaer denne staten kan komme ut for i sin utenrikspolitikk.
- Bruk medier til å finne ut hvordan Kina i 2014 slakket opp på ettbarnspolitikken. Diskuter så påstanden: «At Kina nå tillater flere enn ett barn i familiene, er gode nyheter for kineserne, men dårlig nytt for verden.»
Lenkeforslag til denne artikkelen og til nr. 7
tags
Samfunnsfag (fellesfag),
Internasjonale forhold,
definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering,
definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet,
Politikk og menneskerettigheter (programfag),
sammenlikne former for makt og maktbruk og vurdere internasjonale aktørers rolle i verdenssamfunnet,
drøfte problemstillinger om fred og sikkerhet, økonomi, miljø, utvikling og bistand i tilknytning til internasjonalt samarbeid,
reflektere over hvordan teknologi og kommunikasjon påvirker global økonomi og arbeidsdeling,
Samfunnsøkonomi 1 (programfag),
gjøre rede for begrepet konkurranseevne og drøfte faktorer som påvirker konkurranseevnen,
Samfunnsøkonomi 2 (programfag),
Internasjonal økonomi
tags_migration
Samfunnskunnskap (fellesfag), Politikk og menneskerettigheter (programfag), Samfunnsøkonomi 1 (programfag), Samfunnsøkonomi 2 (programfag)