Hopp til innhold

Arbeidsoppgaver og lenkeforslag til HHD nr. 2 2015

title

Arbeidsoppgaver og lenkeforslag til HHD nr. 2 2015

short_description

related_quiz

questions

tasks

  1. Diskuter påstanden: «ISILs framvekst startet med den amerikanskledete invasjonen av Irak i 2003.»
  2. Diskuter setningen «For å slå ISIL er det ikke nok å bekjempe dem bare i Irak».
  3. Diskuter hvorvidt det store innslaget av fremmedkrigere er til fordel eller ulempe for ISIL.
  4. Gjør greie for det folkerettslige grunnlaget for andre land til å krige mot ISIL i Irak og i Syria.
  5. Gjør greie for hvordan regionale hovedaktører stiller seg til ISIL.
  6. Diskuter hvor solid det folkerettslige grunnlaget er for utenlandsk innblanding i Irak og Syria.
  7. Diskuter hvorvidt det var riktig av USA og andre å bombe ISIL i irakisk Kurdistan fra august 2014.
  8. Diskuter påstanden «Det er riktig av Norge å begrense seg til å rådgi og trene soldater i Irak.»
  9. Diskuter hvordan norske myndigheter bør stille seg til nordmenn som enten ønsker å dra eller vender hjem etter å ha vært fremmedkrigere i Irak og Syria. Diskuter mulige tiltak.
  10. Diskuter påstanden: «ISILs framvekst startet med den amerikanskledete invasjonen av Irak i 2003.»
  11. Diskuter setningen «For å slå ISIL er det ikke nok å bekjempe dem bare i Irak».
  12. Diskuter hvorvidt det store innslaget av fremmedkrigere er til fordel eller ulempe for ISIL.
  13. Gjør greie for det folkerettslige grunnlaget for andre land til å krige mot ISIL i Irak og i Syria.
  14. Gjør greie for hvordan regionale hovedaktører stiller seg til ISIL.
  15. Diskuter hvor solid det folkerettslige grunnlaget er for utenlandsk innblanding i Irak og Syria.
  16. Diskuter hvorvidt det var riktig av USA og andre å bombe ISIL i irakisk Kurdistan fra august 2014.
  17. Diskuter påstanden «Det er riktig av Norge å begrense seg til å rådgi og trene soldater i Irak.»
  18. Diskuter hvordan norske myndigheter bør stille seg til nordmenn som enten ønsker å dra eller vender hjem etter å ha vært fremmedkrigere i Irak og Syria. Diskuter mulige tiltak.

Lenkeforslag til denne artikkelen

tags

Samfunnsfag (fellesfag), definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet, Politikk og menneskerettigheter (programfag), sammenlikne former for makt og maktbruk og vurdere internasjonale aktørers rolle i verdenssamfunnet, beskrive forskjellen mellom stat og nasjon og drøfte problemstillinger knyttet til multinasjonale stater og nasjoner som har tilhold i flere stater, beskrive og vurdere internasjonale konflikt- og problemområder, gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene

tags_migration

Samfunnskunnskap (fellesfag), Politikk og menneskerettigheter (programfag)