Hopp til innhold

Arbeidsoppgaver og lenkeforslag til HHD nr. 5 2016

title

Arbeidsoppgaver og lenkeforslag til HHD nr. 5 2016

short_description

related_quiz

questions

tasks

  1. Hva menes med TTIP, ikke-tollmessige handelshindringer, varestandard og frihandel?
  2. Hva menes med å ta patent på (patentere) en oppfinnelse?
  3. WTO har de siste tiårene bidratt mye til en åpnere verdenshandel. Men er det fullstendig frihandel mellom medlemslandene i WTO?
  4. Gjør greie for sentrale virkninger av økt frihandel og konsekvenser for ulike land og grupper.
  5. Hva vil det si at en vare som det er tillatt å selge i ett EU-land, kan selges i alle?
  6. Hvordan vil en TTIP-avtale kunne virke handelsvridende for tredjeland?
  7. For hvilken av de to varegruppene jordbruksvarer og industrivarer er tollsatsene gjennomgående høyest?
  8. Hvor mye vil de gjennomsnittlige tollsatsene i EU og i USA i bli redusert dersom TTIP blir virkelighet?
  9. Gjør greie for hvordan en stat kan favorisere nasjonale ivirksomheter.
  10. Diskuter hvorfor mange både i Europa og i USA er engstelige for at en TTIP skal føre til et svakere vern av forbrukerne. Bruk også medier
  11. Diskuter problemstillingen «Lands rett til å vedta politiske endringer må veie tyngre enn investorbeskyttelse».
  12. Gruppearbeid: I smågrupper: Bruk internett til å finne eksempler på investorbeskyttelse: Svenske Vattenfall vs Tyskland, Phillip Morris vs Uruguay og Australia eller andre investor-stat-tvister.  Skriv maks 10 linje på hva striden i deres sak  går ut på - legg så fram for de andre gruppene.

Lenkeforslag til denne artikkelen

tags

Samfunnsfag (fellesfag), definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering, Politikk og menneskerettigheter (programfag), gjøre rede for rettsregler og avtaler i internasjonal politikk og deres bruksområder, gjøre rede for regionale og globale samarbeidsformer, drøfte problemstillinger om fred og sikkerhet, økonomi, miljø, utvikling og bistand i tilknytning til internasjonalt samarbeid, Samfunnsgeografi (programfag), reflektere over hvordan teknologi og kommunikasjon påvirker global økonomi og arbeidsdeling, forklare teorier om hvorfor land handler med hverandre gjøre rede for frihandel, proteksjonisme og ulike typer handelshindringer, gjøre rede for mulige årsaker til forskjeller i økonomisk vekst mellom ulike land, gjøre rede for betydningen av avtaler for internasjonal handel, Samfunnsøkonomi 2 (programfag), Samfunnsøkonomi 1 (programfag), drøfte muligheter og utfordringer knyttet til økt internasjonal handel

tags_migration

Samfunnskunnskap (fellesfag), Politikk og menneskerettigheter (programfag), Samfunnsgeografi (programfag), Samfunnsøkonomi 1 (programfag), Samfunnsøkonomi 2 (programfag)