Arbeidsoppgaver og lenkeforslag nr. 19 2011
title
Arbeidsoppgaver og lenkeforslag nr. 19 2011short_description
related_quiz
questions
tasks
- Hvilke to sentrale delmål har opprørerne i den arabiske våren?
- Hva skjer med statslederne?
- Har president Saleh i Jemen etterlevd sin lovnad om å gi fra seg makten?
- Er oberst Gadaffi funnet?
- Er Assad fremdeles president? Bruk medier.
- Hvilket av landene har knapt hatt opprør i 2011: Tunisia, Libya, Bahrain, Egypt, Saudi-Arabia?
- Hvordan er spørsmålet om frihet og verdighet eller demokrati og velferd «to sider av samme sak»?
- Synes alle de som deltar i den arabiske våren, like samstemte om et ønske om å kvitte seg helt med sine gamle regimer?
- Diskuter påstanden «Skal en revolusjon lykkes, må alle som har arbeidet for det gamle regimet, bort fra statsmakten».
- Hvilke skillelinjer − varierende fra land til land − går mellom opprørerne?
- Drøft hvorfor det kan være vanskeligere å vinne freden enn å velte et regime?
- Historien har mange eksempler på revolusjoner som «har spist sine egne». Nevn noen.
- Gjør greie for ulike regimetyper som forfatteren skiller mellom. Hvilken sosial basis har de forskjellige? Hvilken regimetype fant vi før den arabiske våren i Egypt, Libya og Bahrain? Drøft hvordan regimetype kan påvirke sjansen for å velte et statsstyre.
- Gi konkrete eksempler på hvordan mobiltelefoner og sosiale medier har vært viktige for «den arabiske våren». Bruk medier.
- Gjør greie for hva forfatteren kan mene med at den arabiske våren gikk «inn i en tung periode» etter seirene i Tunisia og Egypt. Bruk også andre medier.
- Gjør greie for forhold som er særlig viktige for å kunne stabilisere en revolusjon?
- Hvorfor kan det være tvilsomt for arabiske opprørere å lene seg på vestlig militærhjelp til å fjerne et regime?
- Hvordan står noen nye styrende i Midtøsten bedre rustet enn andre til å møte framtiden?
- Drøft hvordan det etter et regimeskifte ofte kan være en utfordring å bygge bro mellom dem som reiste i eksil og kjempet derfra og dem som ble hjemme og kjempet videre der.