Arbeidsoppgaver og lenkeforslag til HHD nr. 4 2012
title
Arbeidsoppgaver og lenkeforslag til HHD nr. 4 2012short_description
related_quiz
questions
tasks
- Gjør greie for hva som menes med borgerkrig og mellomstatlig krig.
- Hvorfor har konfliktbildet i 2011 vært mer intenst enn på lenge?
- Hva menes med sekterisk krig?
- Hva vil det si at ressursspørsmål har kommet for fullt inn igjen på den internasjonale sikkerhetsscenen?
- Gjør kort greie for hvor de fleste av dagens alvorligste konflikter utspiller seg?
- Diskuter hvorfor det ble internasjonal innblanding med FN-mandat i Libya, men ikke i Syria.
- Gjør greie for hvordan borgerkriger i våre dager sjelden er lukket inne i ett land aleine.
- De to tekstboksene om Bosnia og Dagestan (i del 6) illustrerer konflikter på forskjellig nivå. Hvordan?
- Gruppearbeid . Gå inn i konfliktbildet i India, Pakistan eller Nigeria og gjør greie for parallelle konflikter i hvert av landene.
- Diskuter hvorfor konflikter på samme intensitetsnivå ofte har ulik mulighet for å nå fram i våre massemedier.
- Diskuter om det er riktig bare å telle med slagmarksofre som ofre i en krig.
- Drøft noen sentrale momenter som kan påvirke den globale sikkerhetssituasjonen i de nærmest årene.
- Drøft påstanden: «Norge er ikke direkte involvert i noen alvorlige konflikter og bør derfor ikke involvere seg i noen slike».
Momenter å legge vekt på i arbeid med konflikter:
Konfliktskjema: • hvem er parter – hva med andre aktører? • kjernen i konflikten – verdi- eller interessekonflikt? • borgerkrig eller mellomstatlig krig? • hvordan er omverdenen involvert eller berørt? • bakgrunn / tidslinje - avgjørende hendinger • hvem er ofre? • årsaker – utløsende og/eller bakenforliggende • Muligheter for konfliktløsning – med eller uten internasjonal innvirkning?
Gruppearbeid: Grupper (3 i hver) presenterer hver sin (selvvalgte?) konflikt innenfor 15 min. Til hver gruppe har en annen gruppe (på 3) i oppgave å notere spørsmål underveis og stille disse etterpå. Spørsmålene besvares av den enkelte framføringsgruppe. Alle i klassen skal både ha presentert en konflikt og stilt spørsmål til en presentasjon.
Lenkeforslag til denne artikkelen
- Tidlige HHD-artikler i konfliktbilde-serien Klikk Flere artikler i resultatvinduet
- FNs sider for fred og sikkerhet
- FNs Reliefweb
- NATO
- International Crisis group
- International Security Network
- SIPRI -Stockholm International Peace Research Institute
- Univ. i Heidelberg med Konfliktbarometer
- FNs sider Fred og sikkerhet
- FNs reliefweb
- Incore – International Conflict Research
- Tidslinje på ulike nivåer som viser hvordan det brygger opp til ufred i Baluchistan
i Pakistan (bilde) - The Fund for Peace med Failed States Index 2011
- Den finnes også interaktivt
- Videoinnslag
- NRK-Dagsrevyen 14.04.11 under krigen i Libya
- NRK: Alt om krig på fem minutter
- NRK Urix med samleside
- NRK skole med samleside for internasjonal politikk
- NRK skole med emne internasjonale konflikter
- Youtube/UNESCO: The hidden crisis – armed conflict and education
- Youtube: bruk søkeord som armed (eller military) conflict + navn på region, land og/eller organisasjon
- NATO med en rekke videoer, blant annet: Håndvåpen - de egentlige masseødeleggelsesvåpen?
(drepte flere hundre tusen mennesker globalt i 2010)