Arbeidsoppgaver og lenkeforslag HHD nr. 22 2013
title
Arbeidsoppgaver og lenkeforslag HHD nr. 22 2013
short_description
related_quiz
questions
tasks
- Hva menes med GMO?
- Gjør greie for hva genmodifisering går ut på.
- Hva menes med Cartagenaprotokollen?
- Hva vil det si at en plante blir resistent mot noe? Hvilke konkrete resistensproblemer er det forskere og bønder må finne en løsning på?
- Hvor lenge har GMO vært et tema iinternasjonal politikk? Hvorfor har GMO igjen blitt aktuelt tema i internasjonal politikk?
- Hvilke enkeltland og hvilken gruppe av land er de største produsentene av GMO-mat?
- Hva er det EU og USA forhandler om i TTIP-forhandlingene?
- Hvilke er de vanligste typene av GMO i landbruket? Beskriv de to typene.
- Gjør greie for noen stridspunkter forbundet med med dyrking av GMO i landbruket.
- Hvordan kan det å ta patent på gener gå sammen med maktkonsentrasjon?
- Diskuter om det riktig at noen skal kunne eie gener?
- Diskuter påstanden «Det er helt nødvendig å dyrke genmodifiserte organismer (GMO) for å kunne dekke matbehovet til 9 mrd. mennesker i 2050».
- Diskuter påstanden «Det bør det ikke være lovlig å dyrke eller selge genmodifiserte organismer».
- Hvorfor er det så viktig å få etablert globale regler for dyrking av og handel medgenmodifisert mat?
- Bruk internett til å finne ut mer om fordeler og ulemper ved «golden rice» – gyllen ris.
- Diskuter mulige forbindelser mellom menneskerettigheter og dyrking av og handel medGMO-produkter.
- Diskuter hvorvidt mer handel med jordbruksvarer fra u-land vil måtte åpne for mer GMO-handel i Europa og Norge.
Lenkeforslag til denne artikkelen
tags
Samfunnsfag (fellesfag),
definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet,
Politikk og menneskerettigheter (programfag),
sammenlikne former for makt og maktbruk og vurdere internasjonale aktørers rolle i verdenssamfunnet,
beskrive og analysere hvordan politiske beslutninger blir påvirket av internasjonalisering,
gjøre rede for regionale og globale samarbeidsformer,
beskrive og vurdere internasjonale konflikt- og problemområder,
Samfunnsgeografi (programfag),
forklare begrepet bærekraftig utvikling og drøfte miljøutfordringer som følger av økonomisk globalisering,
reflektere over hvordan teknologi og kommunikasjon påvirker global økonomi og arbeidsdeling,
Samfunnsøkonomi 2 (programfag),
drøfte sammenhengen mellom økonomisk aktivitet og miljøproblemer,
gjøre rede for betydningen av avtaler for internasjonal handel
tags_migration
Samfunnskunnskap (fellesfag), Politikk og menneskerettigheter (programfag), Samfunnsgeografi (programfag), Samfunnsøkonomi 2 (programfag)