Hopp til innhold

Arbeidsoppgaver og lenkeforslag HHD nr. 22 2013

title

Arbeidsoppgaver og lenkeforslag HHD nr. 22 2013

short_description

related_quiz

questions

tasks

  1. Hva menes med GMO?
  2. Gjør greie for hva genmodifisering går ut på.
  3. Hva menes med Cartagenaprotokollen?
  4. Hva vil det si at en plante blir resistent mot noe? Hvilke konkrete resistensproblemer er det forskere og bønder må finne en løsning på?
  5. Hvor lenge har GMO vært et tema iinternasjonal politikk? Hvorfor har GMO igjen blitt aktuelt tema i internasjonal politikk?
  6. Hvilke enkeltland og hvilken gruppe av land er de største produsentene av GMO-mat?
  7. Hva er det EU og USA forhandler om i TTIP-forhandlingene?
  8. Hvilke er de vanligste typene av GMO i landbruket? Beskriv de to typene.
  9. Gjør greie for noen stridspunkter forbundet med  med dyrking av GMO i landbruket.
  10. Hvordan kan det å ta patent på gener gå sammen med maktkonsentrasjon?
  11. Diskuter om det riktig at noen skal kunne eie gener?
  12. Diskuter påstanden «Det er helt nødvendig å dyrke genmodifiserte organismer (GMO) for å kunne dekke matbehovet til 9 mrd. mennesker i 2050».
  13. Diskuter påstanden «Det bør det ikke være lovlig å dyrke eller selge genmodifiserte organismer».
  14. Hvorfor er det så viktig å få etablert globale regler for dyrking av og handel medgenmodifisert mat?
  15. Bruk internett til å finne ut mer om fordeler og ulemper ved «golden rice» – gyllen ris.
  16. Diskuter mulige forbindelser mellom menneskerettigheter og dyrking av og handel medGMO-produkter.
  17. Diskuter hvorvidt mer handel med jordbruksvarer fra u-land vil måtte åpne for mer GMO-handel i Europa og Norge.

Lenkeforslag til denne artikkelen

tags

Samfunnsfag (fellesfag), definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet, Politikk og menneskerettigheter (programfag), sammenlikne former for makt og maktbruk og vurdere internasjonale aktørers rolle i verdenssamfunnet, beskrive og analysere hvordan politiske beslutninger blir påvirket av internasjonalisering, gjøre rede for regionale og globale samarbeidsformer, beskrive og vurdere internasjonale konflikt- og problemområder, Samfunnsgeografi (programfag), forklare begrepet bærekraftig utvikling og drøfte miljøutfordringer som følger av økonomisk globalisering, reflektere over hvordan teknologi og kommunikasjon påvirker global økonomi og arbeidsdeling, Samfunnsøkonomi 2 (programfag), drøfte sammenhengen mellom økonomisk aktivitet og miljøproblemer, gjøre rede for betydningen av avtaler for internasjonal handel

tags_migration

Samfunnskunnskap (fellesfag), Politikk og menneskerettigheter (programfag), Samfunnsgeografi (programfag), Samfunnsøkonomi 2 (programfag)