Hopp til innhold

Arbeidsoppgaver og lenkeforslag til HHD nr. 21 2014

title

Arbeidsoppgaver og lenkeforslag til HHD nr. 21 2014

short_description

related_quiz

questions

tasks

  1. Hvordan skiller internasjonalisering seg i dag fra den internasjonaliseringen de utdanningsreisene Gude, Grieg og flere andre gjennomførte?
  2. Hva er Bologna-prosessen?
  3. Hva er den viktigste enkeltfaktoren i norsk verdiskapning?
  4. Hva er forskjellen mellom Erasmus og Erasmus+?
  5. Gjør greie for det skillet som trekkes i artikkelen  mellom globalisering og internasjonalisering.
  6. Intervju elever eller studenter som har hatt et kortere eller lengre studieopphold i utlandet. Gi et kort referat av hvordan den enkelte så på verdien av sitt utenlandsopphold.
  7. Gjør greie for hvilke utdanningsfelter og utdanningsnivåer følgende tiltak er rettet mot: Leonardo da Vinci, Comenius, eTwinning.
  8. Beskriv regionale forskjeller i Norge når det gjelder deltakelse i programmer for internasjonal elev- og studentutveksling. Se gjerne SIUs mobilitetsrapport 2013.
  9. Gjør greie for forskjellen mellom et instrumentelt syn på utdanning og et syn der vekten ligger på den enkeltes vekst, økte innsikt og større forståelse.
  10. Hva er PISA-undersøkelser, og hvem holder regien på dem? Diskuter følger for norsk skolehverdag.
  11. Gi eksempler på hjemmeinternasjonalisering - der du selv eller andre har deltatt i skolesamarbeid over landegrenser.
  12. Gruppearbeid : Hver gruppe på tre elever får i oppgave å registrere, beskrive og til slutt presentere for de andre gruppene internasjonaliseringsarbeidet ved to videregående skoler og en høyskole/et universitet i Norge. Lærer eller andre ser til at gruppene velger forskjellige skoler.
  13. Diskuter i smågrupper hvordan dere selv eventuelt kan tenke dere å gjøre bruk av et (eller flere) av de samarbeidsprogrammene som er trukket fram i denne artikkelen.
  14. Diskuter påstanden: «Studieopphold i utlandet kommer bare den enkelte elev eller student til gode».

Lenkeforslag til denne artikkelen

tags

Samfunnsfag (fellesfag), definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering, Politikk og menneskerettigheter (programfag), gjøre rede for regionale og globale samarbeidsformer, Samfunnsgeografi (programfag), gjøre rede for global befolkningsutvikling og forklare og diskutere befolkningsendringer

tags_migration

Samfunnskunnskap (fellesfag), Politikk og menneskerettigheter (programfag), Samfunnsgeografi (programfag)