Hopp til innhold

Arbeidsoppgaver og lenkeforslag til HHD nr. 8 2015

title

Arbeidsoppgaver og lenkeforslag til HHD nr. 8 2015

short_description

related_quiz

questions

tasks

  1. Hva menes med multipolar, bipolar og unipolar når det gjelder globale maktforhold?
  2. Hvor stor andel av de globale CO2-utslippene står Kina og USA for? Bruk medier til å finne ut hva ”klimaavtalen” fra høsten 2014 mellom Kina og USA går ut på.
  3. Gjør greie for hvilke endringer Xi Jinping har stått i spissen for i kinesisk utenrikspolitikk.
  4. Hva går den tosiside kinesiske handelssstrategien ut på?
  5. Hvordan søker Kina nå å utvide sine rettigheter og sitt internasjonale ansvar?
  6. Diskuter hvorfor det for Kina inntil for noen få år siden var viktig å ligge lavt i utenrikspolitikken,
  7. Diskuter påstanden «Det er flott at Kina velger å gå mer aktivt inn i løsningen av globale problemer.»
  8. Hvordan har den internasjonale situasjonen de siste par årene bidratt til å trekke amerikansk oppmerksomhet bort fra deres «Asia-først-strategi»?
  9. Diskuter påstanden «Kinas merittliste når det gjelder menneskerettigheter, gjør det riktig heller å boikotte landet.»
  10. Du er rådgiver for regjeringen i et asiatisk land som har Kina som sin fremste handelspartner, men en viktig militær samarbeidsavtale med USA. Lag et kort notat med dilemmaer denne staten kan komme ut for i sin utenrikspolitikk.
  11. Bruk medier til å finne ut hvordan Kina i 2014 slakket opp på ettbarnspolitikken. Diskuter så påstanden: «At Kina nå tillater flere enn ett barn i familiene, er gode nyheter for kineserne, men dårlig nytt for verden.»

Lenkeforslag til denne artikkelen og til nr. 7

tags

Samfunnsfag (fellesfag), Internasjonale forhold, definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering, definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet, Politikk og menneskerettigheter (programfag), sammenlikne former for makt og maktbruk og vurdere internasjonale aktørers rolle i verdenssamfunnet, drøfte problemstillinger om fred og sikkerhet, økonomi, miljø, utvikling og bistand i tilknytning til internasjonalt samarbeid, reflektere over hvordan teknologi og kommunikasjon påvirker global økonomi og arbeidsdeling, Samfunnsøkonomi 1 (programfag), gjøre rede for begrepet konkurranseevne og drøfte faktorer som påvirker konkurranseevnen, Samfunnsøkonomi 2 (programfag), Internasjonal økonomi

tags_migration

Samfunnskunnskap (fellesfag), Politikk og menneskerettigheter (programfag), Samfunnsøkonomi 1 (programfag), Samfunnsøkonomi 2 (programfag)