Arbeidsoppgaver og lenkeforslag til HHD nr. 12, 2020

Les artikkelen

Spørsmål til artikkelen

  1. Hvorfor vant Verdens matvareprogram Nobels fredspris 2020?
  2. Hva slags effekt har det at fredsprisprosessen er så høytidelig?
  3. Finn svarene og sammenlikn med hverandre. Har dere funnet ulike svar? Da kan dere lære hverandre litt om de ulike fredsprisvinnerne dere har funnet:
    1. Hvor mange kvinner har vunnet Nobels fredspris?
    2. Hvor mange menn har vunnet Nobels fredspris?
    3. Hvem er den yngste fredsprisvinneren i historien?
    4. Hvem er den eldste fredsprisvinneren i historien?
    5. Finn noen som har fått fredsprisen sammen med noen andre.
    6. Finn en fredsprisvinner fra Midtøsten.
    7. Finn en fredsprisvinner fra Europa.
    8. Finn en fredsprisvinner fra Asia.
    9. Finn en fredsprisvinner fra Afrika.
    10. Finn en fredsprisvinner fra Nord-Amerika.
    11. Finn en fredsprisvinner fra Latin-Amerika.
  4. Velg en fredsprisvinner og hold foredrag om vedkommende.
  5. Klasseromdiskusjon: Skriv opp kandidater som kunne vært aktuelle som fredsprisvinnere. Velg ut to eller tre kandidater. Trekk lodd om hvem som skal argumentere for de ulike kandidatene. Del deretter klassen inn i tre grupper. Hver gruppe skal argumentere for at deres kandidat burde vinne Nobels fredspris.
    1. Hva jobber kandidatene for?
    2. Hvordan kan dette bidra til fred eller et bedre liv for mennesker som lever i konfliktfylte deler av verden?
    3. Hvorfor burde denne kandidaten vinne fredsprisen?

(Kilde: Aschehoug undervisning/Arena)



Tidligere Hvor hender det?-artikler




Videre fordypning


 

Relaterte kompetansemål