Hopp til innhold
NUPI skole

Vitenskapelig artikkel

Publisert:

Education Activism in the Syrian Civil War:Resisting by Persisting

Comparative-education-review_large.gif

Sammendrag:

Artikkelen analyserer utdanningsaktivisters motstandskraft i krigssituasjoner basert på livshistorieintervjuer med syrere som deltok i grasrotmobilisering for utdanning etter opprøret i 2011. Den undersøker aktivistenes forståelse av skolens betydning under ekstreme forhold og hvordan den hjelper dem å holde ut. Intervjuene viser at aktivistene tenker på utdanning som et middel for å motstå undertrykkelse og endre samfunnet på sikt. Deres motstandskraft er med andre ord forbundet med politiske målsettinger. Artikkelen argumenterer for å tenke på utdanning som en form for politisk motstand, fundert på troen om at det er mulig å gjennomføre endringer over tid. Aktivistene trekker linjer mellom egne erfaringer på skolen, tanker om fremtiden og årsakene til at de mobiliserer for utdanning. Når situasjonen i det nåtidige forverres, beholder enkeltmennesker motivasjonen ved å projisere fruktene av sitt arbeid frem i tid.
  • Published year: 2021
  • DOI: 10.1086/714606
  • Page count: 20
  • Language: Engelsk
  • Volume: 65
  • Journal: Comparative Education Review
  • URL 1: https://www.journals.uchicago.edu/doi/10.1086/714606
  • URL 3:

Temaer

  • Regioner
  • Midtøsten og Nord-Afrika
  • Fred, krise og konflikt
  • Humanitære spørsmål
  • Konflikt
  • Sårbare stater
  • Opprørsgrupper