Hopp til innhold
NUPI skole

Fred, krise og konflikt

Hva er de sentrale spørsmålene knyttet til fred, krise og konflikt?
Publikasjoner
Publikasjoner
Rapport
Sarah-Myriam Martin-Brûlé, Andrew E. Yaw Tchie, Olajumoke ( Jumo) Ayandele, Thea Willoch Njaastad

UNITAMS Mandate Renewal Study: Fostering a Process of Trust and Inclusivity

FNs integrerte overgangshjelpsmisjon i Sudan (UNITAMS) ble opprettet 3. juni 2020 under FNs sikkerhetsråds (UNSC) resolusjon 2524 for å støtte Sudan under overgangen til demokratisk styre, og den ble fornyet året etter gjennom SC 2579(2021). UNITAMS ble unnfanget og designet for å svare på nye og langvarige problemer i Sudan: den politiske overgangsprosessen som begynte med desemberrevolusjonen i 2018 og arven etter væpnede konflikter. Oppdragets mandat anerkjenner eksplisitt de negative effektene av klimaendringer på stabiliteten i Sudan og understreker behovet for hensiktsmessig risikovurdering og risikostyringsstrategier. Likevel, siden vedtakelsen av misjonens mandat i juni 2020 og fornyelsen i juni 2021, har Sudans politiske, sikkerhetsmessige og økonomiske situasjon blitt betydelig forverret. Et forsøk på militærkupp i september 2021, etterfulgt av et vellykket statskupp 25. oktober 2021, har ytterligere forverret Sudans politiske krise, økt usikkerhet, undergravd økonomien og resultert i avbrudd i bilateral og internasjonal finansiering – alt midt i den pågående pandemi. Denne raskt skiftende politiske, sikkerhetsmessige og økonomiske konteksten har plassert UNITAMS i en svært delikat posisjon i forhold til vertsregjeringen. Det har krevd at UNITAMS fokuserer en betydelig del av sin oppmerksomhet på gode embeter og diplomati, slik at den, sammen med Den afrikanske union (AU), Intergovernmental Authority on Development (IGAD), og andre internasjonale partnere og sudanesiske interessenter, kan støtte en prosess sikte på å bringe Sudans overgang tilbake på sporet. Mens UNITAMS-mandatet forblir relevant og tilstrekkelig, må misjonen fortsatt gis fleksibilitet til å tilpasse fokuset til den raskt skiftende dynamikken på bakken. UNITAMS’ gode kontorers rolle bør forbli i sentrum for misjonens innsats i løpet av neste mandatperiode, og hjelpe sudanesiske interessenter med å finne et inkluderende politisk oppgjør som kan sikre en overgang til demokratisk styre på mellomlang til lang sikt. Samtidig bør misjonen fortsette sitt arbeid til støtte for sine andre mål og prioriteringer, inkludert beskyttelse av sivile, gjennomføring av fredsavtalen, og rådgivning og kapasitetsbygging, særlig knyttet til rettsstatssektoren. Misjonen bør styrke sitt fokus på og evne til å integrere klimarelaterte sikkerhetsrisikoer i sitt analytiske arbeid, spesielt når det gjelder å støtte lokal konfliktforebygging, demping og forsoningsarbeid for å forhindre interkommunal vold. Selv om det har vært betydelige fremskritt i å styrke samarbeidet mellom FN, AU og IGAD, må opprettholdelse og opprettholdelse av partnerskapet fortsatt være en nøkkelprioritet i misjonens arbeid for å fremme regional stabilitet.

  • Afrika
  • Fredsoperasjoner
  • FN
UNITAMS report cover.png
  • Afrika
  • Fredsoperasjoner
  • FN
Hvor hender det?
Mange i Norge tenker på Den europeiske union (EU) som et fellesskap for økonomi og handel, men unionen bidrar i økende grad også til sikkerheten i Europa.
  • Defence
  • Security policy
  • NATO
  • International economics
  • Trade
  • International investments
  • Foreign policy
  • Europe
  • Russia and Eurasia
  • The Nordic countries
  • Conflict
  • The EU
Publikasjoner
Publikasjoner
Policy brief

Deterrence and (Re)assurance in the High North – Finland and Norway Compared

- Finland og Norge er begge nabostater til Russland og har lignende avskrekkings- og forsvarsstrategier. - Finlands geopolitiske posisjon som en nabostat er hovedsakelig definert av den lange landegrensen til Russland, og Norge er i større grad en maritim nabostat. - Norge grenser til det russiske militærkomplekset i nord, og har en mer beskyttet strategisk dybde lengre sør som er viktige bakområder for støtte til militære operasjoner i hele den nordiske regionen. - Geografi er en faktor som påvirker Norge og Finlands forskjellige tilnærminger til utenlandsk militær aktivitet nær grensen til Russland. I tillegg er nærhet til russiske kjernefysiske styrker og testområder viktige faktorer.

  • Forsvar
  • Sikkerhetspolitikk
  • NATO
  • Europa
  • Russland og Eurasia
  • Norden
  • Konflikt
Screenshot 2024-02-23 at 10.49.27.png
  • Forsvar
  • Sikkerhetspolitikk
  • NATO
  • Europa
  • Russland og Eurasia
  • Norden
  • Konflikt
Building peace through a sustainable environment
Podkast

Building peace through a sustainable environment

Hvorfor bør vi koble miljø sammen med fred og konflikt? Er det muligheter for samarbeid om klima og miljøspørsmål i en verden med økt geopolitisk...

  • Africa
  • Peace operations
  • Humanitarian issues
  • Conflict
  • Fragile states
  • Migration
  • Nation-building
  • Climate
  • International organizations
  • United Nations
  • AU
  • Africa
  • Peace operations
  • Humanitarian issues
  • Conflict
  • Fragile states
  • Migration
  • Nation-building
  • Climate
  • International organizations
  • United Nations
  • AU
The next migration crisis: Is the EU better prepared?
Podkast

The next migration crisis: Is the EU better prepared?

I denne podcasten ser vi nærmere på hvordan EU kommer til å takle den nye migrasjonskrisen. En ny bølge av massemigrasjon til Europa kan være på v...

  • Europe
  • Migration
  • Governance
  • Europe
  • Migration
  • Governance
Abkhazia between Russia and the outside world
Podkast

Abkhazia between Russia and the outside world

Ikke-anerkjente stater har lenge vært understuderte 'blank spots', oversett i akademisk litteratur og på kart. Likevel spiller de kritiske og omst...

  • Diplomacy
  • Foreign policy
  • Russia and Eurasia
  • Conflict
  • Fragile states
  • Governance
  • Diplomacy
  • Foreign policy
  • Russia and Eurasia
  • Conflict
  • Fragile states
  • Governance
Putin’s potential headache: The anti-mobilization protests in North Caucasus
Podkast

Putin’s potential headache: The anti-mobilization protests in North Caucasus

Etter Vladimir Putins erklæring for delvis mobilisering av krigen i Ukraina i September har folk, og spesielt kvinner, gått ut i gatene i flere av...

  • Russia and Eurasia
  • Humanitarian issues
  • Conflict
  • Fragile states
  • Russia and Eurasia
  • Humanitarian issues
  • Conflict
  • Fragile states
Russian youth, war, and independent journalists in exile
Podkast

Russian youth, war, and independent journalists in exile

Det russiske digitale magasinet DOXA er årets vinner av Norwegain Student Peace Prize. Komitéen fremhever deres arbeid i avdekking av korrupson og...

  • Russia and Eurasia
  • Humanitarian issues
  • Conflict
  • Human rights
  • Russia and Eurasia
  • Humanitarian issues
  • Conflict
  • Human rights
Publikasjoner
Publikasjoner
Vitenskapelig artikkel
John Karlsrud, Malte Brosig

How Ad Hoc Coalitions Deinstitutionalize International Institutions

Etter hvert som ad hoc-koalisjoner (AHC-er) sprer seg, spesielt på det afrikanske kontinentet, utkrystalliserer to spørsmål seg. Hvilke konsekvenser får de for det eksisterende institusjonelle sikkerhetslandskapet? Og hvordan kan trenden med AHC-er som opererer ved siden av, i stedet for inne i, regionale organisasjoner fanges opp og utforskes konseptuelt? For å svare på disse spørsmålene undersøker denne artikkelen innsatsgruppen "Multinational Joint Task Force" (MNJTF) som kjemper mot Boko Haram og dens skiftende forhold til Den afrikanske union (AU). Gjennom en casestudie, og en gjennomgang av politikk og akademisk litteratur, lanserer artikkelen begrepet deinstitusjonalisering og hvordan dette kan karakteriseres. Forfatterne identifiserer tre trekk ved deinstitusjonalisering: AHC-er kan omgå standardprosedyrer for beslutningsprosesser, de kan redusere etablerte institusjonelle normer, og de kan flytte ressurser til andre områder. Artikkelen tar også for seg hvordan AHC-ene bidrar til å endre praksis for finansiering av internasjonale freds- og sikkerhetsoperasjoner, med en undersøkelse av EU og FNs retningslinjer og praksis. Oppsummert peker artikkelen på prosessene med avinstitusjonalisering, og den identifiserer tre former for begrunnelser for denne prosessen: mangel på problemløsningskapasitet, begrenset tilpasningsevne og gjensindig avhengighet.

  • Afrika
  • Fredsoperasjoner
  • Humanitære spørsmål
  • Konflikt
  • Sårbare stater
  • Migrasjon
  • Nasjonsbygging
  • Opprørsgrupper
  • FN
  • AU
International_Affairs_87(5).jpg
  • Afrika
  • Fredsoperasjoner
  • Humanitære spørsmål
  • Konflikt
  • Sårbare stater
  • Migrasjon
  • Nasjonsbygging
  • Opprørsgrupper
  • FN
  • AU
NUPIpodden#3: Afrikas opprørere - hvem er de?
Podkast

NUPIpodden#3: Afrikas opprørere - hvem er de?

NUPI-forsker Morten Bøås snakker om sin nye bok "Africa's Insurgents: Navigating an Evolving Landscape. Hvem er disse opprørerne? Og hva kjenneteg...

  • Africa
  • Fragile states
  • Insurgencies
  • Africa
  • Fragile states
  • Insurgencies
31 - 40 av 1590 oppføringer