Hopp til innhold
NUPI skole

Forsker

Lars Gjesvik

Seniorforsker
Lars_Gjesvik_11.jpg

Kontaktinfo og filer

larsg@nupi.no
464 27 736
Originalbilde

Sammendrag

Lars Gjesvik er seniorforsker i Forskningsgruppen for sikkerhet og forsvar, og medleder for NUPIs forskningssenter for digitalisering og cybersikkerhet.

Hovedtemaene i hans forskning har vært samspillet mellom private selskaper og statlige interesser, sikkerhetspolitiske utfordringer, og maktpolitiske spørsmål rundt digitalisering og framvoksende teknologier.

Hans doktorgrad fra Universitet i Oslo (2023) ser på samspillet mellom private selskaper og statlige interesser i det digitale rom, og rollen teknologiselskaper spiller i å sette rammene for internasjonal politikk.

Publikasjoner og ekspertise dekker spørsmål om den globale overvåkningsindustrien, digital infrastruktur som undersjøiske internettkabler og skytjenester, cybersikkerhet, og teknologiavhengighet. Tidligere arbeid har adressert nasjonale tilnærminger og offentlig-privat samarbeid innenfor cybersikkerhet, og desinformasjon og påvirkningskampanjer.

Ekspertise

  • Cyber

Aktivitet

Hvor hender det?
USAs president, Donald Trump, truet med å stenge TikTok fordi han mente den var en fare for nasjonal sikkerhet. Også andre land vurderer et forbud. Er...
  • Foreign policy
  • Asia
  • North America
  • Conflict
Arrangement
16:30 - 18:00
Litteraturhuset/webinar
Engelsk og norsk
Arrangement
16:30 - 18:00
Litteraturhuset/webinar
Engelsk og norsk
11. aug. 2020
Arrangement
16:30 - 18:00
Litteraturhuset/webinar
Engelsk og norsk

Korleis vernar vi e-demokratiet vårt?

Korleis kombinerer vi behovet for auka verdiskaping med vern av e-demokratiet vårt?

Publikasjoner
Publikasjoner
Vitenskapelig artikkel

Avskrekke hvem? Betydningen av strategisk kultur for cybersikkerhet

Det er en pågående debatt i akademia om hvorvidt og hvordan man kan benytte avskrekkingsteori i cyberdomenet. Avskrekking var originalt en teori utviklet for å unngå konvensjonell eller nukleær krig. I diskusjonen om cybersikkerhet har det blitt påpekt en rekke tekniske problemer med å overføre en teori fra den fysiske verden til cyberdomenet. Vi anerkjenner disse tekniske utfordringene ved avskrekking i cyberdomenet, men i denne artikkelen ønsker vi å belyse et annet aspekt ved avskrekking, nemlig samspillet mellom sosiale og tekniske faktorer ved avskrekking i cyberdomenet. I denne artikkelen vil vi diskutere hvordan avskrekking som strategi i cyberdomenet vil påvirkes av den spesifikke strategiske kulturen i et land. For å belyse argumentet vil vi benytte Kina som en casestudie. Motsetninger mellom kinesisk og «vestlig» strategisk kultur resulterer i konkrete forskjeller i hvordan Kina og vestlige land agerer i cyberdomenet. Ved å benytte fire komponenter av avskrekkingsteori (nektelse, gjengjeldelse, gjensidig avhengighet og normer) ønsker vi å vise hvordan en dyptgående innsikt i en stats sikkerhetspolitikk og strategiske kultur kan anvendes til å skreddersy en mer effektiv avskrekkingsstrategi og styrke evnen til å forhindre uønsket aktivitet.

  • Sikkerhetspolitikk
  • Cyber
  • Sikkerhetspolitikk
  • Cyber
Publikasjoner
Publikasjoner
Rapport

Critical communication infrastructures and Huawei

Recently, there have been growing cyber-safety concerns over telecom equipment made by the Chinese vendor Huawei. This has led many countries to ban Huawei from supplying equipment for building the next generation of mobile networks, 5G. Responses from mobile operators and the telecom community in general have been mixed. For instance, many European mobile operators have stated that these concerns are overblown and that such a ban would delay 5G rollout by two to three years in the best case. Moreover, some operators have directly questioned the ability of the other vendors to timely deliver a complete 5G network. However, these claims have mostly not been grounded in empirical data. This paper takes a multi-perspective approach to investigating this problem empirically. We start by categorizing responses from different countries to using Huawei equipment in 5G. We then analyze the importance and readiness of Huawei for supplying 5G equipment. This analysis is based on contributions to standards and patents. We also present a conceptual risk analysis framework to qualitatively evaluate the ability of a single vendor to cause considerable damage to critical communication infrastructures. This model aims at exploring a set of relevant axis. More specifically, we look at potential for harm in different political climates that is peace, crisis and war. Another axis is whether banning a particular vendor from supplying equipment for the upcoming mobile networks generation is useful without having a backward compatible ban. A third axis is the ability of a vendor to cause harm as a function of the type of supplied equipment, for example radio towers vs network management systems. Combining the analysis of readiness for supplying 5G and potential for causing harm allows us to roughly estimate the likely impact that a complete ban would have on 5G rollout in different parts of the world. We find that such a ban can possibly delay 5G by two years or more for operators with high dependence on Huawei. Consequently, we explore potential approaches that would both reduce vendor-related risk and do not significantly delay the rollout of 5G. These include heterogeneous multi-vendor deployments, equipment verification and testing, international collaboration as well as signing non-aggression treaties. Unfortunately, there is no technological solution that fully remedy this problem. Combining technical solutions with efforts to build trust between countries, enforce existing alignments or create new ones seems a promising way forward.

  • Sikkerhetspolitikk
  • Cyber
  • Utenrikspolitikk
  • Sikkerhetspolitikk
  • Cyber
  • Utenrikspolitikk
Bildet viser de nordiske landene sine flagg
Forskningsprosjekt
2018 - 2019 (Avsluttet)

Norden og det internasjonale

Hvorfor samarbeider ikke de nordiske statene mer på den internasjonale arena, når norske politikere så ofte utrykker vilje til å utvikle samarbeidet på dette feltet ytterligere? Dette prosjektet tar s...

  • Defence
  • Security policy
  • NATO
  • Foreign policy
  • The Nordic countries
  • International organizations
  • The EU
  • United Nations
  • Defence
  • Security policy
  • NATO
  • Foreign policy
  • The Nordic countries
  • International organizations
  • The EU
  • United Nations
Publikasjoner
Publikasjoner
Rapport

Comparing Cyber Security. Critical Infrastructure protection in Norway, the UK and Finland.

Cyber security and protecting critical infrastructures from digital harm are of increasing importance for governments around the globe. Tackling this issue is challenged by two distinct features of cyber security in Western states: Firstly, the transnational nature of digital risks and threats necessitates cooperation and engagements beyond the state, through international and regional organizations and institutions. Secondly, the considerable extent of private ownership forces states to rely on and engage with private companies, through regulation or public–private partnerships (PPP). Through comparative analysis of the approaches taken to PPP and European cooperation for energy and telecommunication in Finland, Norway and the UK, this report examines how states engage with these issues. The greatest difference is found to lie between the two Nordic states and the UK. This is not the result of divergent national perceptions and understandings, but of the more centralized and intelligence-centred approach taken by the UK in contrast to the whole-of-society trust-based approach of the Nordic states. Both approaches entail distinct benefits and drawbacks. The major concern in the Nordic states is the lack of public resources and capacity, as well as the fragmentation of responsibility and capabilities. Realizing the importance of culture, context and history in shaping how public authorities respond to cyber-security concerns is of vital importance for enabling better policies. This report concludes by presenting a set of best practices identified in the three case countries.

  • Sikkerhetspolitikk
  • Cyber
  • Europa
  • Sikkerhetspolitikk
  • Cyber
  • Europa
Hvor hender det?
Er vår digitale hverdag en trussel mot frie og demokratiske valg?
  • Cyber
  • Europe
  • North America
  • Governance
Hvor hender det?
Er vår digitale hverdag en trussel mot frie og demokratiske valg?
  • Cyber
  • Europe
  • North America
  • Governance
Publikasjoner
Publikasjoner
Rapport

Ten Years On: Reassessing the Stoltenberg Report on Nordic Cooperation

Ten years ago, the report ‘Nordic cooperation on foreign and security policy’ was presented to the Nordic foreign ministers at an extraordinary meeting in Oslo, Norway. Penned and fronted by Norway’s former foreign minister Thorvald Stoltenberg, the report proposed thirteen ways in which Nordic cooperation in the foreign and security domain could be formalized and strengthened. Generally well-received in the Nordic capitals, today, the report is regularly referred to in assessments of Nordic foreign and security cooperation, or when Nordic heads of government meet in public to discuss past and future accomplishments.

Forskningsprosjekt
2019 - 2022 (Pågående)

Digital sovereignty and autonomy (GAIA)

NUPI in collaboration with Simula Research Lab will map global data flows and their impact on national autonomy and sovereignty....

  • Security policy
  • Cyber
  • Diplomacy
  • Governance
  • International organizations
  • Security policy
  • Cyber
  • Diplomacy
  • Governance
  • International organizations
31 - 40 av 53 oppføringer