Hopp til innhold
NUPI skole
Forsidebile_GEOPOL_nupino.jpg

Senter

Senter for geopolitikk

Temaer

  • Forsvar
  • Sikkerhetspolitikk
  • NATO
  • Cyber
  • Internasjonal økonomi
  • Økonomisk vekst
  • Handel
  • Internasjonale investeringer
  • Globalisering
  • Diplomati
  • Utenrikspolitikk
  • Europa
  • Russland og Eurasia
  • Midtøsten og Nord-Afrika
  • Afrika
  • Asia
  • Nord-Amerika
  • Sør- og Mellom-Amerika
  • Arktis
  • Norden
  • Oseania
  • Konflikt
  • Nasjonsbygging
  • Klima
  • Energi
  • Hav
  • Styring
  • Internasjonale organisasjoner
  • EU
  • FN

Senterleder

Ole Jacob Sending
Forsker 1, leder for Senter for Geopolitikk

Arrangementer

Senteret skal styrke kunnskapen om internasjonale maktforhold og stormaktenes posisjoner – og hvordan dette påvirker Norges interesser og politikk.

Verden er inne i en periode med kraftig intensivering av maktpolitisk og økonomisk rivalisering. Russlands angrepskrig mot Ukraina et uttrykk for dette, men politiske og økonomiske spenninger mellom USA og Kina har også økt. Rivaliseringen skjer nå under andre forhold enn i tidligere historiske perioder. Det er ulik maktfordeling og geografiske fokuspunkter, sammenvevde globale investeringer og handelsrelasjoner, flere institusjonelle aktører og raske teknologiske endringer.

Rivaliseringen vil kunne påvirke Norge sterkt. Derfor må vi forberede utenrikspolitiske svar og strategier basert på nye former for geopolitisk analyse.

Senteret ledes av forsker 1 Ole Jacob Sending og er et partnerskap med Fridtjof Nansens Institutt, Institutt for Forsvarsstudier, Universitetet i Tromsø og Universitetet i Oslo.

Sammen kombinerer senteret landspesifikk ekspertise på stormaktene USA, Kina, EU og Russland, regional ekspertise om Arktis, Asia, Afrika, Europa og Amerika og ekspertise på sentrale temaer som sikkerhet, multilateralisme, vekst og innovasjon, og energi og bærekraft.

Senter for geopolitikk er finansiert av Norges Forskningsråd.

ARRANGEMENTER

PUBLIKASJONER 

ANNEN AKTIVITET

Aktuelt

Aktuelt
Analyse
Aktuelt
Analyse

Bør Norge bli USAs 51. delstat?

USAs tilstedeværelse i norsk utenriks- og sikkerhetspolitikk er så altomfattende at den er skjult i åpent lende. Det er nesten som vi allerede er et slags Puerto Rico, skriver Ole Jacob Sending i denne kronikken.
  • Sikkerhetspolitikk
  • NATO
  • Internasjonal økonomi
  • Utenrikspolitikk
  • EU
Uten tittel (13).png
Aktuelt
Ny forskning
Aktuelt
Ny forskning

Hva kan vi lære av Japans arbeid med økonomisk sikkerhet?

En ny NUPI-rapport kaster lys over betydningen av økonomisk sikkerhet. Utviklingen gjør at OECD-land, inkludert Norge, revurderer tilnærmingen sin til globalt økonomisk engasjement.
  • Sikkerhetspolitikk
  • Internasjonal økonomi
  • Handel
  • Internasjonale investeringer
  • Globalisering
  • Asia
  • Norden
Background opt 4 - flags circle.png
Aktuelt
Analyse
Aktuelt
Analyse

Hvordan forstå Xi Jinpings Kina?

Over et år inn i Xi Jinpings tredje femårsperiode som president, fortsetter Kina å skape overskrifter verden over. Nå antyder mange av disse at Kinas vekst avtar, men at Kina blir stadig mer kontroversielt i forholdet til Vesten.
  • Utenrikspolitikk
  • Asia
Xi Jinping foran ungdom i juni 2024_169_WorldStage Foto NTB.png
Aktuelt
Analyse
Aktuelt
Analyse

KRONIKK: Hvilke politiske utfordringer står norsk økonomi overfor? Her er fem av dem.

Utfordringene viser hvor tett internasjonal politikk og økonomi henger sammen, skriver Morten Skumsrud Andersen i Aftenposten.
  • Sikkerhetspolitikk
  • Internasjonal økonomi
  • Handel
  • Globalisering
  • Utenrikspolitikk
  • Europa
  • Russland og Eurasia
  • Asia
  • Nord-Amerika
Aktuelt
Analyse
Aktuelt
Analyse

Balansegangen

KRONIKK: Kan India opprettholde et godt forhold til både USA, Kina og Russland – samtidig? spør Stein Sundstøl Eriksen.
  • Internasjonal økonomi
  • Diplomati
  • Utenrikspolitikk
Aktuelt
Ny forskning
Aktuelt
Ny forskning

45 millioner til NUPI-ledet forskningssenter for geopolitikk

Senteret skal styrke kunnskapen om internasjonale maktforhold og stormaktenes posisjoner – og hvordan dette påvirker Norges interesser og politikk.
  • Forsvar og sikkerhet
  • Sikkerhetspolitikk
  • Global økonomi
  • Globalisering
  • Utenrikspolitikk
  • Europa
  • Russland og Eurasia
  • Asia
  • Nord-Amerika
  • Global styring
  • Styring
Aktuelt
Nyhet
Aktuelt
Nyhet

Masteremne: China - Features of a New Geopolitical Power

Dette vårsemesteret ble Geopols første MA-kurs, “China - Features of a New Geopolitical Power”, holdt ved Universitetet i Oslo (UiO).
  • Asia
Domus Media på Karl Johans Gate

Nye publikasjoner

Publikasjoner
Publikasjoner
Rapport

Implementing Economic Security in Norway: Lessons from Japan

Mens få OECD medlemmer har erfaring med å gjennomføre skiftet mot økonomisk sikkerhet og operasjonalisere begrepet, fremstår Japan som et unntak. Japan var det første landet som implementerte lovgivning om økonomisk sikkerhet med lovpakken Economic Security Protection Act (ESPA) i 2022. Som en ledende aktør skiller Japan seg ut som et av få tilfeller å se til i utviklingen av lærdommer og identifisering av utfordringene som oppstår i den praktiske anvendelsen av økonomisk sikkerhet. I denne rapporten ser vi på hvordan økonomisk sikkerhet har blitt implementert i Japan, samt utviklingen av en helhetlig tilnærming i offentlig sektor. Vi vektlegger videre viktigheten av å utvikle en helhetlig konseptualisering av økonomisk sikkerhet som kan anvendes konsekvent i både offentlige og private organisasjoner. Videre undersøker vi kort andre Nordiske perspektiver og deres respektive tilnærminger til økonomisk sikkerhet. Avslutningsvis presenterer vi noen sentrale lærdommer og erfaringer, samt diskuterer deres relevans for den norske konteksten.

  • Sikkerhetspolitikk
  • Internasjonal økonomi
  • Sikkerhetspolitikk
  • Internasjonal økonomi
Publikasjoner
Publikasjoner
Policy brief

Utenrikspolitikkens mål er å gjøre innenrikspolitikken mulig

I en mer tilspisset geopolitisk tid, er sannsynligheten økende for at verdens største statlig eide fond vil bli del av utenrikspolitiske problemstillinger. Både fordi skillet mellom politikk og økonomi er vanskeligere å opprettholde i 2024 enn på 90-tallet, samt fordi fondet er blitt så enormt stort. Andre land ofte verken skjønner eller godtar fullt ut at det er et skille mellom fondet og Norges øvrige politikk. Fondets framtid er av fundamental interesse for Norge. Norske myndigheter bør derfor forberede seg på at mer vanskelige utenrikspolitiske problemstillinger for fondet trolig kommer.

  • Internasjonal økonomi
  • Økonomisk vekst
  • Internasjonale investeringer
  • Utenrikspolitikk
  • Europa
  • Russland og Eurasia
  • Midtøsten og Nord-Afrika
  • Asia
  • Konflikt
Forside Bekken.png
  • Internasjonal økonomi
  • Økonomisk vekst
  • Internasjonale investeringer
  • Utenrikspolitikk
  • Europa
  • Russland og Eurasia
  • Midtøsten og Nord-Afrika
  • Asia
  • Konflikt

Temaer

  • Forsvar
  • Sikkerhetspolitikk
  • NATO
  • Cyber
  • Internasjonal økonomi
  • Økonomisk vekst
  • Handel
  • Internasjonale investeringer
  • Globalisering
  • Diplomati
  • Utenrikspolitikk
  • Europa
  • Russland og Eurasia
  • Midtøsten og Nord-Afrika
  • Afrika
  • Asia
  • Nord-Amerika
  • Sør- og Mellom-Amerika
  • Arktis
  • Norden
  • Oseania
  • Konflikt
  • Nasjonsbygging
  • Klima
  • Energi
  • Hav
  • Styring
  • Internasjonale organisasjoner
  • EU
  • FN

Senterleder

Ole Jacob Sending
Forsker 1, leder for Senter for Geopolitikk

Arrangementer