Senter
Senter for geopolitikk
Senterleder
Arrangementer
Senteret skal styrke kunnskapen om internasjonale maktforhold og stormaktenes posisjoner – og hvordan dette påvirker Norges interesser og politikk.
Verden er inne i en periode med kraftig intensivering av maktpolitisk og økonomisk rivalisering. Russlands angrepskrig mot Ukraina et uttrykk for dette, men politiske og økonomiske spenninger mellom USA og Kina har også økt. Rivaliseringen skjer nå under andre forhold enn i tidligere historiske perioder. Det er ulik maktfordeling og geografiske fokuspunkter, sammenvevde globale investeringer og handelsrelasjoner, flere institusjonelle aktører og raske teknologiske endringer.
Rivaliseringen vil kunne påvirke Norge sterkt. Derfor må vi forberede utenrikspolitiske svar og strategier basert på nye former for geopolitisk analyse.
Senteret vil ledes av NUPIs forskningssjef Ole Jacob Sending og er et partnerskap med Fridtjof Nansens Institutt, Institutt for Forsvarsstudier, Universitetet i Tromsø og Universitetet i Oslo.
Sammen kombinerer senteret landspesifikk ekspertise på stormaktene USA, Kina, EU og Russland, regional ekspertise om Arktis, Asia, Afrika, Europa og Amerika og ekspertise på sentrale temaer som sikkerhet, multilateralisme, vekst og innovasjon, og energi og bærekraft.
Senter for geopolitikk er finansiert av Norges Forskningsråd.
ARRANGEMENTER
- 10. oktober kl 14.00 - 16.30: Den nye supermakten: Indias rolle i Arktis på Youngs i Oslo
- 12.september kl 9.15 - kl 17.00 og 13.september kl 9.15 til kl 15.45: Arctic Security Conference 2024, på Litteraturhuset i Oslo.
- 13. september kl 11.00 - 12.30: Sikkerhetsutfordringer i Øst-Asia og Europa: Hvordan henger de sammen?
- 13. september kl 09.00 - 11.30: Sør-Kaukasus etter 2022: Innenriks utviklinger og geopolitiske utfordringer.
- 4. juni, kl 08.30 - 12.00: International order and strategy in a new geopolitical era. Sentralen, Oslo. Meld deg på her.
- 8. mai, kl 19.00: Naboprat om sikkerhetspolitikk med Andreas Østhagen (FNI), Kristin Haugevik (NUPI) og Magnus Håkenstad (IFS) på Østensjø Havn.
- Global China and Infrastructure Power, The techno-politics of the ‘China Model’ of development på Universitetet i Oslo, 29. februar, kl 10.15 - 11.45.
- Valget i Russland - hva handler det om? Panelsamtale om valget i Russland, UiT Norges arktiske universitet, Tromsø, 29. februar 2024, 18.00 - 19.30.
- Lanseringen av Senter for geopolitikk ble holdt 26. oktober 2023:
PUBLIKASJONER
- ESSAY: Maktspillet som leder verden inn i krigen i Morgenbladet, av Julie Wilhelmsen, Norsk Utenrikspolitisk Institutt. 12.januar 2024
- MENINGER: Hvorfor vil ikke Kina bidra til det nye klimafondet? i Panorama nyheter, av Gørild M. Heggelund og Iselin Stensdal, Fridtjof Nansens Institutt. 17.desember 2023
- KRONIKK: Kina - fisk og geopolitikk, i Framsenteret, av Professor Alf Håkon Hoel, UiT Norges arktiske universitet. 4.september 2023
ANNEN AKTIVITET
- PODKAST: Hva vil Donald Trump med Europa (Aftenpodden, 18. september 2024)
- PODKAST: How to Become a Hegemon med Daniel Nexon og Ole Jacob Sending:
- Debatt i P2: BRICS - Allianse mot Vesten? med blant andre NUPIs Julie Wilhelmsen
Aktuelt
Hva kan vi lære av Japans arbeid med økonomisk sikkerhet?
Hvordan forstå Xi Jinpings Kina?
KRONIKK: Hvilke politiske utfordringer står norsk økonomi overfor? Her er fem av dem.
Masteremne: China - Features of a New Geopolitical Power
45 millioner til NUPI-ledet forskningssenter for geopolitikk
Nye publikasjoner
Implementing Economic Security in Norway: Lessons from Japan
Mens få OECD medlemmer har erfaring med å gjennomføre skiftet mot økonomisk sikkerhet og operasjonalisere begrepet, fremstår Japan som et unntak. Japan var det første landet som implementerte lovgivning om økonomisk sikkerhet med lovpakken Economic Security Protection Act (ESPA) i 2022. Som en ledende aktør skiller Japan seg ut som et av få tilfeller å se til i utviklingen av lærdommer og identifisering av utfordringene som oppstår i den praktiske anvendelsen av økonomisk sikkerhet. I denne rapporten ser vi på hvordan økonomisk sikkerhet har blitt implementert i Japan, samt utviklingen av en helhetlig tilnærming i offentlig sektor. Vi vektlegger videre viktigheten av å utvikle en helhetlig konseptualisering av økonomisk sikkerhet som kan anvendes konsekvent i både offentlige og private organisasjoner. Videre undersøker vi kort andre Nordiske perspektiver og deres respektive tilnærminger til økonomisk sikkerhet. Avslutningsvis presenterer vi noen sentrale lærdommer og erfaringer, samt diskuterer deres relevans for den norske konteksten.
Utenrikspolitikkens mål er å gjøre innenrikspolitikken mulig
I en mer tilspisset geopolitisk tid, er sannsynligheten økende for at verdens største statlig eide fond vil bli del av utenrikspolitiske problemstillinger. Både fordi skillet mellom politikk og økonomi er vanskeligere å opprettholde i 2024 enn på 90-tallet, samt fordi fondet er blitt så enormt stort. Andre land ofte verken skjønner eller godtar fullt ut at det er et skille mellom fondet og Norges øvrige politikk. Fondets framtid er av fundamental interesse for Norge. Norske myndigheter bør derfor forberede seg på at mer vanskelige utenrikspolitiske problemstillinger for fondet trolig kommer.