Forskningsprosjekt
Roads to Power? The political effects of infrastructure projects in Asia
Arrangementer
Kinas Belt and Road Initiative (BRI) omtales gjerne som et forsøk på å øke Kinas politiske innflytelse i sine nærområder. Men stemmer det at økonomiske investeringer i infrastrukturprosjekter, som vei og tog, fører til økt politiske innflytelse i et annet land?
ROADS forsøker å finne svar på dette ved å studere Kinas rolle som investor i infrastrukturprosjekter – tog, vei, digitalt – i ulike land. Ved å kombinere systematiske analyser av investeringer i ulike regioner, med mer inngående analyser av politiske prosesser i enkeltland, vil vil kunne identifisere hvorvidt Kinas innflytelse har økt, på hvilken måte dette har skjedd, og med hvilke konsekvenser.
Målet er å bidra til en mer nyansert og dypere forståelse av hvorvidt BRI gir Kina økt politisk innflytelse, samt vise hvilke faktorer som støtter opp under, og eventuelt undergraver, den politiske effekten av investeringer i infrastruktur i andre land.
Prosjektleder
Deltakere
Nye publikasjoner
The China-Europe Freight Train and the War in Ukraine:Triumph and Tribulations in Transcontinental Shipping
I denne policy briefen analyserer professor Xiangming Chen China-Europe Freight Train (CEFT), som er flaggskipet i Kinas belte- og vei-initiativ (BRI). Chen evaluerer CEFTs omfang, effektivitet og tilpasningsdyktighet basert på den senere tids geopolitiske utviklingstrekk, spesielt krigen i Ukraina.
Navigating ASEAN-Myanmar Relations: The Phnom Penh Summit as a Critical Juncture for (Dis)Engagement
This article considers recent internal developments in Myanmar and how they strain external relations with the Association of Southeast Asian Nations (ASEAN). It identifies ASEAN’s Phnom Penh Summit as a critical juncture for disengaging the military government, engaging non-political entities and upgrading the 2021 Five-Point Consensus.