Hopp til innhold
NUPI skole
Norge og EU grafikk 169 Foto Shutterstock.jpg

Forskningsprosjekt

Norge og EU mot 2030

Dette prosjektet ser nærmere på utviklingen på viktige områder i forholdet mellom Norge og EU mot 2030.

Temaer

  • Forsvar
  • Sikkerhetspolitikk
  • Regional integrasjon
  • Diplomati
  • Utenrikspolitikk
  • Europa
  • Norden
  • Klima
  • Styring
  • EU

Arrangementer

Norge og EU mot 2030 er et treårig prosjekt ledet av Avdeling for Europa og handel (Europapolitisk seksjon) i utenriksdepartementet med NUPI som ekstern partner.

Hensikten med prosjektet er å bidra til kompetanseheving, analyse og debatt om temaer og politikkområder der utviklingen i EU har særlig betydning for norske interesser. Prosjektet vil arbeide med utviklingen innenfor fire hovedtemaer: 1) EUs utenriks-, sikkerhets- og forsvarspolitisk samarbeid; 2) EUs grønne giv; 3) EUs arbeid på helseberedskap; og 4) Demokrati og rettsstat i EU.

Prosjektet vil også bidra med jevnlige seminarer.

 

Relevante opptredener:

NHO Webinar: Derfor er EØS-avtalen viktig for din bedrift
Elsa Lilja Gunnarsdottir ga en presentasjon om EØS-avtalen på et webinar i regi av Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) om Avtalens betydning for norske bedrifter, 21 Februar 2024. Presentasjonen "Hva er EØS-avtalen og hvorfor er den viktig?" ga en innføring i hva EØS-avtalen innebærer, og hvilken betydning avtalen har hatt og fortsatt har for Norge.

Populism and the Politics of Energy Transition

kacper event.jpeg

Kacper Szulecki holdt foredrag om hvordan populisme har påvirket handling innen klima og avkarbonisering, både nasjonalt og internasjonalt. Foredraget ble holdt 8. februar på OSUN Hub for the Politics of the Anthropocene i Wien.

 

 

 

 

Belgian Pre-Presidency Conference (PPC): “Towards the Next Strategic Agenda”

Pernille Rieker deltok på den belgiske Pre-Presidency konferansen i Brussel, hvor diskusjoner fokuserte på EUs neste strategiske agenda og utviklinger i sentrale politikkområder fremover. Pre-Presidency konferanser arrangeres to ganger i halvåret av TEPSA  i hovedstaden til landet som skal innta formannskapet i Rådet for den europeiske union, der også anbefalinger presenteres til sentrale beslutningstakere i de belgiske departementene. Rieker modererte panelet The EU’s Security and Defence Capabilities in a Changing Landscape.

pernille rieker tepsa ppc brussels 2023.jpg

Bokpresentasjon og debatt: Et nytt perspektiv på Norges handlingsrom under EØS-avtalen

Norge er, gjennom EØS-avtalen og en rekke andre avtaler, tett bundet opp til EU. Hvilke handlingsrom og muligheter har Norge i dette samarbeidet? Disse spørsmålene ble debattert under lanseringen av boken “Norway’s EU Experience and Lessons for the UK. On Autonomy and Wriggle Room,” hvor Marianne Riddervold og Øyvind Svendsen har skrevet hvert sitt kapittel. Marianne Riddervold deltok i panelet: Handlingsrom og autonomi: Hvilke muligheter har Norge til å sette og gjennomføre egne mål? hvor forskere diskuterte betydningen av EU-samarbeidet for politikkområdene klima og energi, forsvar og sikkerhet samt handel og primærnæringene, på boklanseringen 20 november på Kulturhuset i Oslo. 

 

Kåkånomics: Konferansen for økonomisk politikk - Norge i verden 2023

Pernille Rieker deltok i panelet Noreg og EU: Integrasjon eller separasjon? på Konferansen for økonomisk politikk i Stavanger torsdag 26 oktober 2023. Program tilgjengelig her.

 

European Political Community Observatory: Think Tank Forum 2023

Pernille Rieker og Christophe Hillion deltok på tenketankforumet EPC Observatory  29 September i Granada, Spania. Forumet samler en rekke tenketanker og forskere fra ulike land i Europa, som skal diskutere og komme med policy forslag til hvilken konkret verdi European Political Community kan ha når det gjelder europeisk sikkerhet, migrasjonspolitikk og connectivity.

Opptak av livestream kan ses her.

EPC Observatory 2023.jpeg

 

Nordisk og Baltisk sikkerhetskonferanse 2023

Pernille Rieker deltok i panelet "NATO-utvidelse og europeisk sikkerhet" på den nordiske og baltiske sikkerhetskonferansen organisert av Konrad Adenauer Stiftung 28-29. august. Panelet tok for seg EU som sikkerhetspolitisk aktør og forholdet mellom EU og NATO.

Cadenabbia - Canva .jpg

 

EUISS årlig konferanse 2023

Pernille Rieker deltok på the EU Institute for Security Studies (EUISS)  årlige konferanse, avholdt i Brussel 27 juni. Tema for konferansen var veivalg for europeisk sikkerhet og forsvar, hvor Pernille Rieker deltok i panel om EUs samarbeid med partnere i sikkerhet og forsvar.

Seminar: Haag Symposium for romdiplomati

Marianne Riddervold deltok 12. juni 2023 på symposiet, som ble arrangert av The Hague Journal of Diplomacy, Northeastern University og Leiden University. Riddervold snakket om "Den europeiske union: Alternativer til geopolitisk konkurranse". 

Symposium om den Europeiske Union og Norges sikkerhets- og forsvarssamarbeid

Symposium EU Norway.jpg

NUPI, sammen med Utenriksdepartementet, Forsvarsdepartementet, EUs utenrikstjeneste EEAS, og EUs Institutt for Sikkerhetsstudier (EUISS), arrangerte et lukket symposium om sikkerhets- og forsvarssamarbeid mellom EU og Norge i Oslo 30. mars 2023. Symposiet la til rette for utvekslinger mellom sentrale aktører og var et oppspill til den bilaterale dialogen om sikkerhets- og forsvarssamarbeid mellom Norge og EU senere samme dag.

Seminar: Er Norge klar for en ny pandemi uten et EU-samarbeid?

Øyvind Svendsen og Marianne Riddervold ledet 29. mars 2023 et arrangement i samarbeid med Helse-og omsorgsdepartementet, som så på EUs økte helsesatsing, deriblant Helsekrisemyndigheten HERA og betydningen for Norge.

Seminar: Rettssikkerheten og demokratiet i Europa trues – hva kan EU og Norge gjøre?

Christophe Hillion modererte 24. mars 2023 et seminar som diskuterte tiltakene EU har iverksatt for å møte utfordringene med demokrati og rettssikkerhet i Europa, med særlig fokus på "økonomisk kondisjonalitet," hvor Norge også spiller en rolle gjennom EØS-midlene.

Schuman sikkerhets- og forsvarsforum 2023

Pernille Rieker deltok 20-21 mars på arrangement i regi av EUs utenrikstjeneste (EEAS), hvor deltagere fra tenketanker rundt om i Europa var invitert til å komme med innspill til Joseph Borell og hans team rundt de spørsmålene som skulle diskuteres i selve forumet i tirsdag 21. mars i Europaparlamentet, hvor forskerne også var med. Program kan finnes her.

IFS-konferansen 2022: Europeisk sikkerhet og Ukraina-krigen: forskning, formidling og forståelse

Pernille Rieker deltok i panelet "Realpolitikkens tilbakekomst? Europa mellom stormaktene" på IFS-konferansen på Litteraturhuset i Oslo 8. September 2022

Slik påvirker Ukraina-krigen europeisk sikkerhetspolitikk

Pernille Rieker gjester FFI podcasten "Ugradert" der hun snakker med Bjørn Olav Knutsen om europeisk sikkerhetspolitikk.

Krigen i Ukraina og hvordan den endrer Europa

Pernille Rieker og Julie Wilhelmsen (NUPI) gjestet en panelsamtale arrangert av Europabevegelsen i Norge.

Krigen i Ukraina: Ny verdenssituasjon treffer også Norge

Ulf Sverdrup gjestet podkasten «Podkast uten portefølje» sammen med Ine Eriksen Søreide (H), leder av Utenriks- og forsvarskomiteen på Stortinget.

Fremtiden til den liberale orden

Anne Applebaum og Ulf Sverdrup gjester Civita-podkasten "Liberal halvtime".

 

Prosjektleder

Pernille Rieker
Forsker I

Deltakere

Kacper Szulecki
Forsker 1
Marianne Riddervold
Forsker I (bistilling)
Ulf Sverdrup
Tidligere direktør
Øyvind Svendsen
Seniorforsker
Christophe Hillion
Forsker 1
Elsa Lilja Gunnarsdottir
Vitenskapelig assistent

Aktuelt

Aktuelt
Ny forskning
Aktuelt
Ny forskning

Ønsker ingen ny pandemi uten EU-samarbeid

Norge jobber for full tilknytning til EUs styrkede helseberedskapssamarbeid på så like vilkår som EU-landene som mulig.
Aktuelt
Nyhet
Aktuelt
Nyhet

PODKAST: Europa rustar opp

Store ting er i ferd med å skje med forsvaret i Europa – og Tyskland har gjort ei fullstendig heilomvending. Høyr siste episode av Utenrikshospitalet.
  • Forsvar
  • Sikkerhetspolitikk
  • NATO
  • Regional integrasjon
  • Utenrikspolitikk
  • Europa
  • Konflikt
  • EU
Aktuelt
Analyse
Aktuelt
Analyse

KRONIKK: Regjeringen kan ta europeisk lederskap – om man vil

Norge har store muligheter til å ta lederskap i det nye forumet European Political Community (EPC), og bør gripe denne sjansen med begge hender, skriver Pernille Rieker.
  • Sikkerhetspolitikk
  • Utenrikspolitikk
  • Europa
  • EU
Aktuelt
Analyse
Aktuelt
Analyse

KRONIKK: Satser på sikre satellitter – Norge stengt ute

EU etablerer sikker satellittkommunikasjon for Europa, men Norge står utenfor – EØS-avtalen er ingen døråpner. Norsk industri mister muligheter og norsk sikkerhet svekkes.
  • Forsvar
  • Sikkerhetspolitikk
  • Cyber
  • Utenrikspolitikk
  • Europa
  • EU
Aktuelt
Analyse
Aktuelt
Analyse

KRONIKK: Europeisk samarbeid gir økt nasjonal kontroll

Norge bør bli med i det europeiske samarbeidet for kontroll med utenlandske investeringer.
  • Forsvar
  • Europa
Aktuelt
Nyhet
Aktuelt
Nyhet

PODKAST: EUs rolle i europeisk sikkerhet og forsvar

21. mars i år vedtok Rådet for Den europeiske union et strategisk kompass – et veikart – for at EU skal bli en sterkere sikkerhets- og forsvarsaktør. Men hva betyr dette egentlig, og endrer det EUs rolle som sikkerhetsaktør på noen vesentlig måte?
  • Forsvar
  • Sikkerhetspolitikk
  • Utenrikspolitikk
  • Europa
  • EU
EU-strategic-compass-thumbnail_system_toppbilde.jpeg
Aktuelt
Analyse
Aktuelt
Analyse

KRONIKK: Finnes det sanksjoner som kan avskrekke Putin?

Etter åtte år har ikke de vestlige sanksjonene så langt hatt noen større avskrekkende effekt på president Vladimir Putin.
  • NATO
  • Russland og Eurasia
putin-16x9.png
Aktuelt
Aktuelt

PODKAST: Krig i Europa – Hva skjer med Nordens forsvars- og sikkerhetspolitikk?

Hva slags diagnose vil forskerne sette på Norden? Og hvordan ser bildet ut nå som Russland har invadert Ukraina?
  • Forsvar
  • Sikkerhetspolitikk
  • NATO
  • Europa
  • Norden
  • EU
MicrosoftTeams-image (7).png
Aktuelt
Analyse
Aktuelt
Analyse

KRONIKK: Skjønner regjeringen hva som foregår i EU nå?

At vår politiske ledelse ikke er bedre informert, er oppsiktsvekkende – ikke minst gitt den siste tidens hendelser.
  • Europa
  • Norden
  • EU
polish-tanks-cropped.png
Aktuelt
Analyse
Aktuelt
Analyse

KRONIKK: Responsen på Ukraina-krigen viser en ny fellesnordisk linje i sikkerhetspolitikken

Noe er i emning.
  • Sikkerhetspolitikk
  • Europa
  • Norden
finsk-svensk-statsministere.png
Aktuelt
Analyse
Aktuelt
Analyse

KRONIKK: Putins krig endrer Europa – og forsterker Norges utenforskap

Samarbeidet i EU skyter fart innenfor utenriks- og sikkerhetspolitikken, mens Norge står nokså alene utenfor. Å utrede norsk frakobling fra Europa nå er umusikalsk.
  • Utenrikspolitikk
  • Europa
  • Russland og Eurasia
  • Norden
Ulf Sverdrup cropped.jpg

Nye publikasjoner

Publikasjoner
Publikasjoner
Kronikk

The War in Ukraine is All About Democracy vs Dictatorship

I denne polemikken viser Kacper Szulecki og Tore Wig til forskning i internasjonale relasjoner og komparative regimestudier for å vise at krigen i Ukraina virkelig er en kamp mellom demokrati og diktatur, og at dette har betydning både for krigen og våre analyser av internasjonal politikk.

  • Europa
  • Norden
  • EU
revdem.png
  • Europa
  • Norden
  • EU
Publikasjoner
Publikasjoner
Policy brief

The EU’s international cyber and digital engagements

Digital omstilling blir en stadig viktigere prioritering for EU. Digital omstilling driver økonomisk vekst og muliggjør samfunnsutvikling. Likevel er ikke EUs digitale lederskap universelt anerkjent, ikke heller anerkjennes EUs evne til å levere på feltet. Enkelte stiller spørsmål ved EUs lederskap og visjon om en digital fremtid med mennesket i fokus og rettsstatsprinsipper i bunn. Samtidig begrenses EUs globale innflytelse av manglende evne til å levere på visse kritiske kapabiliteter innen digital- og cyberdomenet. Mens forventningene til EUs rolle har vokst, styres cyber- og digitalpolitikken fremdeles primært mellomstatlig. Denne policy briefen ser på EUs rammer for og implementering av sitt internasjonale cyber- og digitale engasjement ovenfor tredjeland. Hva driver samarbeidet og hva er de spesifikke verktøyene og mekanismene EU iverksetter? Policy briefen vurderer også implikasjoner for Norge.

  • Cyber
  • EU
Screenshot 2024-02-05 at 12.55.png
  • Cyber
  • EU
Publikasjoner
Publikasjoner
Policy brief

A more strategic European Union in a more contested space

Space is becoming an increasingly important domain for societies and politics alike, also from a geopolitical and hence security and defence perspective. The EU is a key actor in space, but its approach to space is changing in a more uncertain and contested geopolitical environment. While still focused largely on the civilian aspects of space, the EU has developed a more strategic approach towards space, increasingly using the domain also for security and defence, including military, purposes. As the EU develops quickly in a more challenging and uncertain environment, Norway needs to understand EU developments and their implications at an early stage, and work to secure participation where interests align.

  • EU
PB1323.PNG
  • EU
Publikasjoner
Publikasjoner
Policy brief

Adapting to turbulent waters: EU maritime security and implications for Norway

Maritime security has become a top priority for the EU, as evident in its Strategic Compass for security and defence (2022) where it was identified as a strategic domain. The intensification of geopolitical tensions has further extended strategic competition to the seas. At the same time, a proliferation of threats has emerged at sea, including the security of migration routes, human rights at sea, implications of climate change and global warming, and the pressing challenges posed by organised crime and marine terrorism. The attacks on the Nord Stream pipelines have heightened the urgency for safeguarding critical infrastructure at sea, for surveillance, and coastal and offshore patrolling. Governance of the high seas invites further challenges. They are considered part of the Global Commons that, as with outer space, the atmosphere and the poles, are largely beyond the jurisdiction of nation states. Against the backdrop of escalating tensions and decline in international cooperation, enhancing the EU’s maritime presence has been recognised not only as a paramount security imperative, but also as an economic interest of the Member States: The EU has the largest maritime territory in the world (counting exclusive economic zones), is home to 329 key seaports and most goods to and from Europe travel via the sea (90% of trade exports). In addition, up to 99% of global dataflows travel via subsea cables, and the EU’s energy dependence on oil and gas, which largely travels to the EU via the sea, remains high. Maritime security is thus among the fastest-growing EU policy areas. In addition to the threats listed above, Russia and China's increasing assertiveness at sea has intensified longer term processes towards an increasingly robust and multifaceted EU maritime foreign and security policy.

  • Forsvar
  • Sikkerhetspolitikk
  • NATO
  • EU
PB1223.PNG
  • Forsvar
  • Sikkerhetspolitikk
  • NATO
  • EU
Publikasjoner
Publikasjoner
Kronikk

Riddervold: Avtaler med EU – lettere sagt enn gjort

EU utvikler nye mekanismer for beredskap og krisehåndtering på alt fra helse til sikker kommunikasjon, sikring av infrastruktur og tilgang til kritiske råvarer. Norge vil som vanlig være med. Men er det en selvfølge at Norge får avtaler på bestilling? Og hvorfor drøyer det på områder der både EU og Norge ønsker en avtale, spør forsker Marianne Riddervold i denne kronikken.

  • EU
Altinget.PNG
  • EU
Publikasjoner
Publikasjoner
Vitenskapelig artikkel

The European Union's space diplomacy: Contributing to peaceful co-operation?

Den europeiske union (EU) har blitt en nøkkelspiller i verdensrommet, nest etter USA. Denne artikkelen diskuterer hvilken type diplomatisk aktør EU er i verdensrommet ved å utforske om det bidrar til fredelig samarbeid eller om EU – på grunn av økende geopolitisk konkurranse på jorden – er i ferd med å utvikle seg til en tradisjonell realistisk aktør. For dette formålet bruker artikelen tre analytisk distinkte modeller for EUs rompolitikk, som også gjelder andre Global Commons-områder. Artikkelen finner at EU ikke behandler verdensrommet som et område med geopolitisk konkurranse. I stedet bidrar den til romdiplomati gjennom sitt fokus på å regulere og institusjonalisere romvirksomhet. Men i stedet for å være drevet av «romfluktideen», er EU forpliktet til fredelig utvikling av verdensrommet hovedsakelig for økonomiske, strategiske og samfunnsmessige formål, i tråd med det man kan forvente av en liberal institusjonalistisk aktør.

  • Diplomati
  • EU
coverimage.webp
  • Diplomati
  • EU
Publikasjoner
Publikasjoner
Vitenskapelig artikkel
Marianne Riddervold, Eugenio Cusumano

Failing through: European migration governance across the central Mediterranean

En viktig del av Europas eksterne migrasjonspolitikk i Middelhavet, både under Gaddafi og senere, har vært å eksternalisere kontroll med migrasjonsstrømmene gjennom bilaterale samarbeidsavtaler med Libya. På bakgrunn av Libyas demokratiske og institusjonelle utfordringer, de libyske sikkerhetsstyrkenes ofte dårlige beredskap og ikke minst gjentatte dokumenterte overgrep mot migranter har denne politikken vist seg å være både ineffektiv og politisk omstridt. Hvorfor har EU og europeiske medlemsland likevel opprettholdt avtaler med Libya i forsøket på å begrense irregulær migrasjon til Europa? I denne artikkelen argumenterer vi for at EU ved å holde fast ved disse avtalene har ‘failed through’ i forsøket på å håndtere migrasjonskrisen i det sentrale Middelhavet. Sammenbruddet av Libyas statsapparat, Den europeiske menneskerettighetsdomstolens kritikk av Italias ulovlige tilbakeføringer av migranter til Libya og press fra opinionen har periodevis ført til mindre endringer i EUs tilnærming. Men slike endringer har kun vært kortvarige og EUs overordnede og svært restriktive tilnærming til irregulær migrasjon gjennom samarbeid med den libyske kystvakten har ligget fast. Denne utviklingen kan forstås gjennom vårt konsept om failing through, som kombinerer failing forward mekanismen med institusjonell innsikt om stiavhengighet: På grunn av stiavhengighet og mangelen på alternative felles-europeiske løsninger har EU og medlemslandene falt tilbake på allerede eksisterende institusjonelle ordninger, til tross for deres problematiske juridiske, etiske og politiske implikasjoner.

  • Migrasjon
  • Styring
  • EU
showCoverImage.webp
  • Migrasjon
  • Styring
  • EU
Publikasjoner
Publikasjoner
Rapport

Europeanisation of Norwegian security and defence policy. Nordic cooperation as vehicle.

Med Russlands invasjon av Ukraina har europeisk tryggleik blitt sett i høge beredskapen og betydninga av både EU og NATO forsterka. Val av ein meir isolasjonistisk president i USA igjen i 2024 eller 2028 kan ikkje sjåast bort frå. Å auke europeisk tryggleik og forsvar bør derfor vere eit sentralt mål for både Noreg og europeiske allierte, skriv NUPI-forskar Pernille Rieker i denne policy briefen. Ei slik europeisering bør sjåast som eit supplement til Noregs NATO-medlemskap, men bør innebere ei meir seriøs investering i ulike initiativ tatt av EU og viktige medlemsland (Frankrike og Tyskland), og dessutan initiativ tatt av Storbritannia. Styrking av nordisk tryggleik og forsvarssamarbeid bør også sjåast på som ein reiskap for ei svært velkommen europeisering av norsk tryggleiks- og forsvarspolitikk. Når Sverige og Finland no går inn i NATO og Danmark vender tilbake til EUs felles tryggleik og forsvarspolitikk (CSDP), er potensialet for nordisk tryggingssamarbeid som eit middel i ei slik europeisering stort, ifølgje denne policy briefen.

  • Forsvar
  • Sikkerhetspolitikk
  • Norden
  • EU
Screenshot 2022-10-27 at 11.01.56.png
  • Forsvar
  • Sikkerhetspolitikk
  • Norden
  • EU
Publikasjoner
Publikasjoner

More than just a petrol station: Norway's contribution to European Union's green strategic autonomy

NUPI-forsker Kacper Szulecki diskuterer hvordan Norge kan bidra til Europas «grønne» strategiske autonomi. Han skisserer mulighetene, utfordringene og risikoene Norge har som olje- og gassleverandør og samarbeidspartner i klima- og bærekraftsspørsmål. Når Finland og Sverige blir med i NATO, er vi også det eneste nordiske landet som bare er delvis med i den europeiske familien. This Policy Brief has also been published as a Policy Brief within the GreenDeal-NET project

  • Europa
  • Norden
  • Klima
  • Energi
  • EU
Screenshot 2023-01-11 at 13.35.31.png
  • Europa
  • Norden
  • Klima
  • Energi
  • EU
Publikasjoner
Publikasjoner
Research paper
Steven Blockmans

Keeping up with the emerging European Defence Union: synchronising third country participation

Years of underspending combined with off-the-shelf weapons deliveries to support the Ukrainian armed forces has confronted EU countries with a threefold challenge: to replenish stockpiles; replace obsolete Soviet era equipment; and reinforce the innovation of new capabilities. As a matter of urgency, member states have dramatically increased their defence spending, while the EU institutions have proposed a raft of new policy instruments to invest, develop and procure in a joined-up manner. There is now a serious opportunity for member states to meet old and new pledges by overhauling the EU’s defence industrial and innovation regime. But they shouldn’t do so in splendid isolation. The direct involvement of third countries will be necessary to coordinate priorities, foster the transfer of technology and materials, screen for investments by strategic rivals, and monitor the end-use of military capabilities developed across value chains. EU rules and conditions for third country participation in defence industrial and technological cooperation should be developed in such way so as not to signal to the US, Canada, Norway, Japan and other allies and like-minded countries that their companies are no longer welcome on the EU’s emerging single defence market. To suggest otherwise would neither be good for the future competitiveness of the European industry nor for the protection of the EU’s security interests.

  • Forsvar
  • Europa
Screenshot 2022-09-27 at 12.26.01.png
  • Forsvar
  • Europa
Publikasjoner
Publikasjoner
Frode Veggeland, Martin S. Time

Europeisk helsesamarbeid etter covid-19 pandemien

Covid-19 pandemien er en av de største krisene i verden etter 1945. I Europa ble nasjonale myndigheter og EU-systemet utfordret med tanke på hvordan krisen skulle håndteres. Særlig i de første fasene av pandemien var det stor variasjon i valgene av virkemidler. Landene innførte en rekke inngripende tiltak som fikk negative konsekvenser på tvers av landegrensene, blant annet for familiebesøk mellom land, arbeidsmobilitet, vareflyt, og forsyningssikkerhet. EU responderte i 2020 på krisen med å foreslå en styrking av helsesamarbeidet generelt, og beredskaps- og krisehåndteringskapasiteten spesielt. I dette notatet ser vi nærmere på EUs helsesamarbeid og mulige implikasjoner for Norge av arbeidet med å styrke dette samarbeidet i kjølvannet av pandemien.

  • Pandemier
  • Styring
  • EU
Europeisk helsesammarbeid etter covid-19 pandemien.PNG
  • Pandemier
  • Styring
  • EU
Publikasjoner
Publikasjoner

Making Sense of the European Side of the Transatlantic Security Relations in Africa

Denne artikkelen tar sikte på å undersøke transatlantiske sikkerhetsrelasjoner i Afrika: Hvordan kan de karakteriseres? Har de blitt svekket eller styrket i løpet av det siste tiåret? Hvordan kan denne utviklingen forklares? Ettersom NATO hittil ikke har vært tungt engasjert på det afrikanske kontinentet, synes det fornuftig å ta for seg forholdet mellom EU og USA. Afrika har vært et bekymringsmoment for EU (og dets medlemsland) i flere tiår grunnet geografisk nærhet og historiske bånd. Afrika har imidlertid siden 2001 fått økt sikkerhetspolitisk betydning for både Europa og USA, dette grunnet internasjonal terrorisme og (for Europa) hensyn til migrasjonsstrømninger. Frankrike har fra europeisk side vært den dominerende aktøren, noe som har gjort det transatlantiske sikkerhetssamarbeidet i Afrika hovedsakelig om fransk-amerikanske relasjoner. Frankrikes ledende rolle i Europas sikkerhets- og forsvarsengasjement, med stadig økende tilslutning fra andre EU-land og tilknyttede ikke-medlemmer, medfører et bilateralt forhold som handler om mer enn bare samarbeid mellom to stater. Ved å anvende et rammeverk som tar høyde for EUs sikkerhets- og forsvarspolitikk, en prosess som i økende grad bærer preg av en differensiert og fleksibel integrasjon med fransk ledelse, må utviklingen av det fransk-amerikanske samarbeidet i Afrika forstås som et uttrykk for en bredere transatlantisk allianse i regionen.

  • Sikkerhetspolitikk
  • NATO
  • Midtøsten og Nord-Afrika
  • Afrika
  • EU
Screenshot 2022-05-27 at 09.31.18.png
  • Sikkerhetspolitikk
  • NATO
  • Midtøsten og Nord-Afrika
  • Afrika
  • EU
Publikasjoner
Publikasjoner
Marianne Riddervold, Ruxandra-Laura Bosilca

The European Maritime Security and Defence Policy Architecture: Implications for Norway

Maritim sikkerhet står høyt på den internasjonale og europeiske sikkerhetsagendaen, og derfor har en rekke nye initiativer og handlinger utviklet seg innenfor EU, NATO og gjennom bilaterale/minilaterale avtaler. For å øke Europas felles kapasitet og sikre mer målrettede reaksjoner, er det behov for bedre koordinering mellom ulike organisasjoner og fora. NATOs 2022 strategiske konsept og EUs parallelle strategiske kompass tilbyr en mulighet til å gjøre dette. Bilaterale og minilaterale forsvarsgrupperinger kan styrke europeisk maritim sikkerhet ved å akselerere kapasitetsutvikling og fremme forbedrede nivåer av interoperabilitet. Norge bør videreutvikle sin politiske dialog og praktiske samarbeid med EU, og sikre deltakelse i store forsvarsinitiativer som EDF og PESCO, ulike programmer og samarbeidsordninger med EUsForsvarsbyråe (EDA). Norge bør forfølge ytterligere lederroller i NATO for å styrke både nasjonale interesser og transatlantisk sikkerhet innenfor det maritime sikkerhetsdomenet. Norge bør aktivt fremme forsterket EUNATO-samarbeid om maritime sikkerhetsspørsmål, inkludert nærmere samordning av strategisk tenkning, politikk og investeringer hos de to organisasjonene. Minilaterale’ strukturer kan tillate Norge å slå seg sammen med likesinnede nasjoner for å handle raskt i maritime spørsmål av felles betydning.

  • Forsvar
  • Sikkerhetspolitikk
  • NATO
  • Europa
  • EU
Screenshot 2022-06-02 at 14.08.30.png
  • Forsvar
  • Sikkerhetspolitikk
  • NATO
  • Europa
  • EU
Publikasjoner
Publikasjoner
Rapport

European defence beyond institutional boundaries: Improved European defence through flexibility, differentiation and coordination

Som et svar på den endrede geopolitiske situasjonen er det tatt initiativer for å styrke det europeiske forsvaret i NATO, i EU, men også bi- og multilateralt mellom EUs medlemsland og assosierte ikke-medlemmer, som Norge. Denne policy-briefen argumenterer for at alle disse prosessene må tas i betraktning når vi ønsker å måle Europas fulle sikkerhets- og forsvarskapasitet. Snarere enn et tegn på fragmentering forbereder de grunnen for en ny europeisk forsvarsarkitektur, preget av høy grad av fleksibilitet, som til slutt kan være bedre tilpasset dagens sikkerhetskontekst. For å maksimere effekten av denne differensierte forsvarsarkitekturen er det imidlertid nødvendig med en viss koordinering mellom de ulike initiativene. Det er nå et vindu med mulighet for slik koordinering, ettersom to nøkkelprosesser nå kjører parallelt: utviklingen av et nytt «strategisk konsept» for NATO og utviklingen av et «strategisk kompass» i EU. Hvis dette lykkes, kan vi håpe på utviklingen av et mer fleksibelt og dyktig europeisk forsvar.

  • Forsvar og sikkerhet
  • Forsvar
  • Sikkerhetspolitikk
  • Regioner
  • Europa
  • Global styring
  • EU
Rieker_Giskethumbnail_large.png
  • Forsvar og sikkerhet
  • Forsvar
  • Sikkerhetspolitikk
  • Regioner
  • Europa
  • Global styring
  • EU
Publikasjoner
Publikasjoner
Kronikk

Blog Post | The EU as a diplomatic actor in space

Space diplomacy, defined as ‘processed of dialogue that result in outcomes of cooperation or conflict on a given space issue’, has shielded space from great power conflicts playing out elsewhere – both during the Cold War and in the decades that followed.

  • Diplomati
  • EU
Blog.PNG
  • Diplomati
  • EU